Liberty, virtue and the chosen people: British and Polish republicanism in the early eighteenth century

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Liberty, virtue and the chosen people: British and Polish republicanism in the early eighteenth century
Keywords:
LT
16 amžius; 17 amžius; 18 amžius; Jungtinė Karalystė (Didžioji Britanija; Great Britain; United Kingdom, UK, GB); Lenkija (Poland); Lietuva (Lithuania); Politinės partijos / Political parties.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje lyginamas britų ir lenkų respublikonizmas XVIII a. pradžioje. Nepaisant įvairių skirtumų Lenkijos-Lietuvos valstybė ir Didžioji Britanija turėjo ir panašumų. Abiejose valstybėse buvo puoselėjamos politinės tradicijos, kuriose svarbų vaidmenį užėmė piliečių laisvė dalyvauti politikoje ir žiūrėta itin įtariai į monarcho valdžią. Ši politinė mintis gali būti apibūdinama kaip respublikoniška. Lenkijoje ji buvo dominuojanti, o Britanijoje – palaikoma mažumos. Lyginami trys respublikonizmo principai: laivė, dorybė ir korupcija. Yra didelių skirtumų tarp lenkiškos „šlėktos“ laisvės ir britiškos (Skinner) „neo-Roman“ laisvės sampratų. Romėnų teisės apmąstymo trūkumas Lenkijoje lėmė, kad nebuvo perimtos romėnų laivės ir vergovės sampratos. Skinnerio laisvė buvo neatsiejama nuo pagrindinių žmogiškų elementų – žmogus galėjo būti iš ties žmogiškas tik būdamas laisvu. Šiaurė karo metu Lenkijos „šlėkta“ buvo susirūpinusi savo laisve ne žmogiškumo išsaugojimui, o pasekmėmis jų turtui, kuris galėjo nukentėti suteikiant monarchui daugiau galių. Visgi abi laisvės sampratos buvo glaudžiai susiję su dorybe – svarbiausiu laikytas viešasis gėris. Lenkijoje buvo priešinamasi bet kokioms institucinėms permainoms, nes manyta, kad svarbiausias valdyti turi doras žmogus. Jei nebus puoselėjamos dorybės, tai bet kokia respublikos forma bus pasmerkta. Dalis britų respublikonų manė panašiai, tačiau dalis su tuo nesutiko – teigė, kad institucijos gali skatinti daryti gera arba bloga, skatinti dirbti bendram gėriau arba skatinti korupciją ir kt.Reikšminiai žodžiai: Abiejų Tautų Respublika (ATR; Rzeczpospolita Obojga Narodów; Žečpospolita; Sandrauga; Polish-Lithuanian Commonwealth); Abiejų Tautų Respublika (ATR; Rzeczpospolita Obojga Narodów; Žečpospolita; Sandrauga; Polish-Lithuanian Commonwealth); Anglija; Didžioji Britanija (Great Britain); Dorybė; Išrinktoji tauta; Laisvė; Politinė mintis; Politinė sistema; Respublikonizmas; 18 amžius; Chosen people; Commonwealth of the Both Nations; England; Great Britain; Liberty; Political system; Political thought; Republicanism; 18th century; The Commonwealth of Two Nations; Virtue.

ENThe article compares British and Polish Republicanism in the beginning of the XVIIIth century. In spite of various differences, the Polish-Lithuanian state and Great Britain had similarities as well. In both countries political traditions were nurtured, in which freedom of citizens to take part in politics played a significant role and monarch's power was viewed with suspicion. This political thought can be described as Republican. It was dominant in Poland, and in Britain it was supported by a minority. Three principles of Republicanism are compared: freedom, virtue and corruption. There are significant differences between the concepts of the Polish "szlachta's" freedom and the British (Skinner) "neo-Roman" freedom. The lack of contemplation of Roman law in Poland led to the fact that Roman conceptions of freedom and slavery were not taken over. Skinner's freedom was inseparable from the basic human elements - humans could only be humans when they were free. During the Northern War, the Polish "szlachta" were concerned about their freedom not for preserving their own humanity, but because of the consequences for their property, which could have been affected by giving the monarch more power. Nevertheless, both concepts of freedom were closely related to virtue - the public good was considered to be the most important. In Poland any institutional changes were opposed, because it was considered that the most important should be governed by a virtuous person. If virtues are not nurtured, any form of republic is condemned. A part of the British Republicans felt similar, but some did not agree with it - they argued that authorities can encourage to do good or bad, to work for common good or being corrupt, etc.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/51266
Updated:
2017-07-23 19:19:54
Metrics:
Views: 10
Export: