LTFilosofai, tikėjimų mokytojai, politikai ir kiti, pretenduojantys į galutinį būties ir moralės vertinimą, neretai tvirtina, kad laisvė yra arba turėtų būti aukščiausias žmogaus žemiškojo gyvenimo tikslas. Vidurio Europos, ypatingai Lenkijos, politinės minties ir politinės kultūros kontekste šis argumentas visuomet sulaukdavo nuoširdžiausio pritarimo. Daugelio tyrinėtojų manymu, liguistas lenkų susirūpinimas laisve ir jai artimoms sąvokoms, tokioms kaip valstybės nepriklausomybė, suverenitetas ir pilietinės teisės – tai intriguojantis, analogų neturintis fenomenas. Tradiciškai tokie sentimentai senajai gerajai libertas kategorijai yra aiškinami dramatiškais paskutiniųjų dviejų su puse šimtmečių istoriniais įvykiais. Laikotarpiu tarp 1772 m. ir 1989 m. Lenkija išgyveno padalijimų traumą, patyrė eilę pralaimėjimų karuose, brutaliai numalšintų sukilimų, ekonominį išnaudojimą, jos piliečių politinius persekiojimus ir nacių bei sovietų okupacijas, kurias vainikavo komunistinio režimo įtvirtinimas. Atsižvelgiant į tokią užsienio ir vidaus tironiškų jėgų vykdytos priespaudos istoriją, nenuostabu, jog dažniausiai giluminės lenkų žavėjimosi laisvės idėja priežastys yra nepakankamai įvertinamos. Šiame knygos skyriuje siekiama pristatyti lenkiškosios amor libertatis ištakas, analizuojant laisvės idėją XVI–XVII a. Abiejų Tautų Respublikoje, nagrinėjant jos iškilimą, turinį ir raidą valstybės diduomenės sluoksniuose iki tol, kol neribotos laisvės samprata atsigręžė pati prieš save.
ENPhilosophers, religious teachers, politicians and other candidates for the final assessment of being and morality often claim that freedom is or should be the supreme goal of the human life. In the context of political thought and political culture of Central Europe, and especially Poland, this argument has always received the most genuine approval. According to many scholars, the way that Polish people are concerned about freedom and other related concepts, such as state, independence, sovereignty and civil rights is an intriguing unprecedented phenomenon. Traditionally, such feelings concerning liberty are explained by dramatic historical events of the last two and a half centuries. In the period from 1772 to 1989, Poland survived the trauma of divisions, lost a number of wars, experienced uprisings that had to be brutally suppressed, economic exploitation, political persecution of its citizens, and the Nazi and Soviet occupations that were crowned by the consolidation of the communist regime. Given such a history of oppression by foreign and domestic tyranny, it is not surprising that more often than not the root causes for why the Poles are so fascinated with the idea of freedom are not appreciated enough. This chapter of the book aims to present the origins of the Polish amor libertatis by analysing the idea of freedom in the Polish–Lithuanian Commonwealth in the 16th-17th centuries and examining its origins, content and development in the high ranks of aristocracy until the concept of unlimited freedom has started working against itself.