The Impact of psychological well-being, self-esteem and learning strategies upon efficient English as a foreign language acquisition

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Impact of psychological well-being, self-esteem and learning strategies upon efficient English as a foreign language acquisition
Alternative Title:
Sėkmingai studijuojančiųjų anglų, kaip užsienio, kalbą psichologinė savijauta mokantis, savigarba ir mokymosi strategija
In the Journal:
Ugdymo psichologija. 2000, t. 3, Nr. 2, p. 26-34
Keywords:
LT
Anglų; Kalba, kaip užsienio kalba; Mokymosi strategijos; Psichologinė būsena; Psichologinė gerovė; Savigarba; Savivertė.
EN
English as a foreign language; Learning strategies; Psichological well - being; Psychological well-being; Self - esteem; Self-esteem.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis analizuoja sėkmingai ir nesėkmingai anglų kalbą besimokančiųjų psichologinę savijautą mokantis, savivertę bei mokymosi strategijų naudojimą. Tyrimas patvirtino hipotezę, kad sėkmingai besimokantieji anglų kalbą geriau jaučiasi mokymosi proceso metu, jiems mokytis lengviau (t(191)=-3,784, p=0,000); jie jaučiasi saugiai (t(191)=2,427, p=0,016). Be to, sėkmingai besimokančiųjų savivertės laipsnis aukštesnis: jie atsakingesni (t(193)=2,685, p=0,008), turi gerą atminti (t( 196)=-1,904, P=0,052) ir dirba nuosekliau (t(193)=-2,162, p=0,031). Lyginant sėkmingai ir nesėkmingai besimokančiųjų mokymosi strategijų naudojimą, gauti statistiškai reikšmingi skirtumai šiais atvejais: sėkmingai besimokantieji dažniau naudoja kai kurias atminties, afektyvines, kognityvines ir socialines strategijas. Nėra statistiškai reikšmingų skirtumų tarp grupių naudojant metakognityvines strategijas. [Iš leidinio]

ENResearch purpose is to determine the impact of psychological well-being, self-esteem and learning strategies upon efficient English as a foreign language acquisition. Research objectives: 1. To compare the psychological well-being and self-esteem of successful and unsuccessful learners of English as a foreign language. 2. To compare the use learning strategies employed by successful and unsuccessful learners of English as a foreign language. 3. To identify the relationship between the use of learning strategies and level of achievement in EFL. 4. To identify the relationship between the learners' self-esteem and level of achievement in EFL Research hypothesis: successful learners' of English well-being is higher, they have higher self-esteem and employ learning strategies more frequently. [From the publication]

ISSN:
1392-639X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/48172
Updated:
2018-12-17 10:49:27
Metrics:
Views: 3    Downloads: 1
Export: