Stanislovas Vitkevičius - kelių kultūrų menininkas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Stanislovas Vitkevičius - kelių kultūrų menininkas
Alternative Title:
Stanislovas Vitkevičius - an artist in surroundings of a few cultures
In the Journal:
Menotyra. 2000, Nr. 4 (21), p. 13-19
Keywords:
LT
19 amžius; Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Romantizmas / Romanticism; Bajorai. Didikai. Valdovai / Gentry. Nobles. Kings.
Summary / Abstract:

LTStanislovas Vitkevičius (1851-1915) – viena įdomesnių XIX a. II pusės asmenybių. Šis kritikas ir teoretikas, pozityvizmo estetikos veikiamas, suformulavo savitą natūralizmo teoriją, kurią išdėstė keliolikoje straipsnių, pasirodžiusių 1884-1887 metais žurnale „Wędrowec“ (vėliau jie apibendrinti ir išleisti knygoje „Menas ir kritika pas mus“, 1891). Jo teorija tapo viena reikšmingiausių XIX a. II pusės Lenkijos meno kritikos ir teorijos istorijoje, paveikusi ne vieną dailės problemomis besidomintį Lietuvos bei Lenkijos jaunuolį. Tačiau S.Vitkevičius neapsiribojo dailės kritikos problemomis, jo veiklos spektras buvo labai platus. Jis – žinomas tapytojas, studijavęs dailę Peterburge ir Miunchene, taip pat rašytojas ir visuomenininkas, garsus Zakopanės stiliaus architektūroje pradininkas. Įvairialypė jo veikla analizuota lenkų menotyrininkų ir literatūrologų visą XX amžių. Tuo tarpu Lietuvoje nei viena S. Vitkevičiaus kūrybos sritis nebuvo tyrinėta, todėl šiame straipsnyje visų pirma siekiama atskleisti jo santykį su Lietuva. Apžvelgiama jo veikla ir savito stiliaus dailėje ieškojimo etapas, susijęs su Miuncheno kultūrine aplinka (studijų laikotarpiu Miunchene jis suartėjo su lenkų dailininkų grupuote ir absorbavo jos aplinkoje brendusias natūralizmo idėjas). Atskleidžiama, kaip S. Vitkevičiaus estetiniai idealai kito nuo vokiečių ir lenkų batalinių drobių natūralizmo iki prancūzų ir lenkų realizmo.Reikšminiai žodžiai: XIX a. Žemaitijos bajorų kultūra; Peterburgo dailės akademija; Miuncheno dailės akademija; Zakopanės stilius; Natūralizmas; Realizmas; Romantizmas; Meno istorija; Samogitian nobility culture in 19th century; Art Academy of St. Petersburg; Art Academy of Munich; Zakopane's manner; Naturalism; Realism; Romanticism; History of art.

ENStanislovas Vitkevičius (1851-1915) wa s born and grew up in Lithuania in an old and prominent Lowland's noblemen family. Only after art studies in Petersburg and in Munich he settled in Warsaw and later in Zakopane and became involved in Polish cultural and artistic life. His personality is very well known to Polish society, as well as his works in art critics, art, architecture and literature. Creations of S. Vitkevičius were not analyzed in Lithuania; therefore, first of all, this article reveals his relation to Lithuania. This article also analyzes his art studies in Munich when his artistic references matured. There was formed a peculiar Polish art school in the capital of Bavaria at that time. It was represented by painters of both historic genre and landscape as well as by painters. The latter formed the Munches Polish naturalism trend. Its theorist was S. Vitkevičius. The conception of Munches Polish naturalism affected and changed references of most of students who worked in this environment. On that ground we can more clearly perceive the processes that occurred in Munich among Lithuanian and Polish students at that time. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/47151
Updated:
2018-12-17 10:49:10
Metrics:
Views: 52    Downloads: 10
Export: