LTŠio straipsnio objektas – vilniečio Viktoro Kažinskio (Wiktor Każiński, 1812-1867) vokalinio-instrumentinio žanro kūryba, muzika įvairios sudėties orkestrui ir teatrui. Publikacijos tikslas yra atskleisti ir ypatingus jo, kaip dirigento bei koncertų organizatoriaus, nuopelnus. Remiantis išlikusiais pabirais šaltiniais, XIX a. Lietuvos bei Rusijos periodine spauda, siekiama pateikti V. Kažinskio šių sričių veiklos panoramą, atidžiau pažvelgiant į reikšmingesnius jos vingius Lietuvos bei Rusijos kultūrinio gyvenimo kontekste. Kompozitoriaus kurta vokalinė-instrumentinė muzika, kaip ir orkestriniai bei teatriniai kūriniai – savitas jo kūrybos ženklas, įdomus to meto aplinkos kontekste. Aukštojo profesionalumo bei garsių Vakarų Europos meistrų pavyzdžio skatinamas kompozitorius rašė romansus, dainas. Šešerius metus (1836-1842) vadovavęs Vilniaus operai, kompozitorius gilinosi į dirigento profesijos subtilybes. Šią patirtį netrukus išnaudojo ėmęs diriguoti Peterburgo Aleksandros teatro orkestrui. Iš mėgėjiško liūno pakėlęs šio teatro orkestrą, su juo atliko populiaraus Vakarų Europos koncertinio repertuaro bei daugelį savo kūrinių (koncertų programas jis nuodugniai rengė ir iš anksto planavo). Deja, V. Kažinskio kompozitoriniai sugebėjimai rusų muzikos kritikų buvo vertinami nevienodai, neretai kritikuoti. Vis dėlto straipsnyje apžvelgiamų žanrų akiratyje, ypač V. Kažinskio – dirigento ir koncertų organizatoriaus – veikloje, išryškėja daug pasiekimų, pralenkusių amžininkus profesionalumu, sumanymų novatoriškumu.
ENDrawing upon a variety of sources, the author gives an overview of the works by Viktoras Kažinskis and underlines his merits as a conductor and organizer of concerts. (The earlier publication in Menotyra, 1998, No. 4 discussed his works for piano.) Emphasizing some salient points of the creative process, among his vocal-instrumental works Dramatiškoji barkarolė (Dramatic Barcarole) and the collection of songs Lenkiškas dainynas (Polish Songs Collection) are discerned. The latter is mainly based on lyrics by Vilnius poets including the song Lietuviška daina (Lithua nian Song, verse by Vladas Sirokomlė). While working with the orchestras of Vilnius Opera Theatre and St. Petersburg Alexander Theatre, V. Kažinskis wrote prolifically for orchestras and theatre productions. With regard to his activities at the Russian theatres, the article looks in to these works and discusses how he became familiar with the issues of the Russian national opera. The more so as Viktoras Kažinskis was considered to be among the most promising composers of Russian national opera. V. Kažinskis was also very successful as an orchestra director, conductor and organizer of concerts and festivals. His interest in the theatre and music life of Vilnius, his aesthetical and societal views are reflected in his correspondence; among others the letter to A. H. Kirkor is mentioned. The creative path of Viktoras Kažinskis, who from 1842 onwards lived in St. Petersburg, is characteristic of that of most Lithuanian and Russian artists of the time. In professional terms he surpassed most of his contemporaries, and thus his works are a distinctive and significant part of the historical legacy of Lithuanian music.