Adventus regis : powrót Władysława Jagiełły do Krakowa po zwycięstwie grunwaldzkim

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Adventus regis: powrót Władysława Jagiełły do Krakowa po zwycięstwie grunwaldzkim
In the Journal:
Roczniki historyczne. 2010, 76, p. 77-102
Keywords:
LT
Jogaila, apie 1351-1434, Lietuvos didysis kunigaikštis ir Lenkijos karalius (Vladislovas II Jogaila; Władysław II Jagiełło); Karolis Didysis; Karolis IV Liuksemburgietis; Karolis VI; Vladislovas Jogaila; 15 amžius; Baltarusija (Belarus); Italija (Italy); Lenkija (Poland); Lietuva (Lithuania); Prancūzija (France); Ukraina (Ukraine); Vengrija (Hungary); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Kariuomenė / Army; Miestai ir miesteliai / Cities and towns; Tarptautiniai konfliktai. Karai / International conflicts. Wars.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas karaliaus Jogailos triumfališkam sugrįžimui į Krokuvą 1411 m. lapkritį po pergalės Žalgirio mūšyje, vykusiame 1410 m. liepos 15 d. Jogaila su svita po pergalės apkeliavo LDK teritoriją, užtrukdamas 9 mėnesius. Kadangi J. Dlugošas savo kronikoje apie karaliaus pergalingą sugrįžimą į Lenkijos sostinę yra parašęs ne per daugiausiai, kitų šaltinių trūksta, dėl to straipsnyje pateikiama platesnė tuometinių istorinių įvykių panorama, panaudojamas lyginamasis požiūris į valdovų atvykimo (įėjimo pėsčiomis) į miestą inscenizuotus ritualus viduramžiais kitose Europos šalyse. Straipsnyje daug remiamasi Vakarų šalių istoriografijos veikalais, kuriuose specialiai nagrinėti valdovų grįžimų po pergalingų žygių ritualai. Jogailos ilgalaikė kelionė po pergalės turėjo valstybinę reikšmę, o įėjimas į Krokuvą pėsčiomis, aplankant bažnyčias su maldomis ir kitais religiniais atributais turėjo demonstruoti karališkos valdžios dievišką prigimtį, valdovą kaip Dievo valios įrankį. Tai buvo svarbu ir dėl platintos Kryžiuočių ordino propagandos, esą Žalgirio mūšyje jie gynė krikščionybę. Šventinį įėjimą į Krokuvą Jogaila pakartojo ir 1432 m. po laimėtos karinės pergalės Rusioje, kai Lenkijos kariuomenė įsikišo į LDK teritorijoje vykusias vidaus kovas dėl valdžios ir išgelbėjo LDK nuo subyrėjimo į atskiras kunigaikštystes. Daroma išvada, kad Jogailos adventus regis (taip lotyniškai įvardijamas iškilmingas „karaliaus atvykimas“), rėmėsi senomis krikščionių valdovų tradicijomis Europos šalyse.Reikšminiai žodžiai: Adventus regis; Burgundijos kunigaikštis Pilypas Gerasis; Ceremonialas; Imperatorius Konstantinas Didysis; Jogaila; Karolis Didysis; Karolis IV Liuksemburgietis; Karolis VI; Krokuva; Ritualai ir simbolika; Triumfališkas įžengimas į miestą; Triumfas; Valdovo įžengimas į miestą; Vladislovas Jogaila; Žalgirio mūšis, 1410; Adventus regis; Ceremonial; Ceremonial royal arrival in a city; Charles IV, Holy Roman Emperor; Charles VI of France; Charles the Great; Constantine the Great; Entry of ruler into the city; Grunwald battle; Krakow; Philip III the Good duke of Burgundy; Rituals and symbols; Triumph; Wladyslaw Jagiello.

ENThe article is dedicated to the triumphant return of King Jogaila to Krakow in November of 1411, after the victory in the Battle of Grunwald, which took place in 15 of July 1410. After the victory Jogaila with suite Svita crossed the territory of the Grand Duchy of Lithuania, it took him 9 months. As J. Dlugošas in his chronicle did not write about the victorious return of the king to the capital of Poland, there is a lack of other sources, therefore the article gives a wider perspective of the historical events, uses a comparative approach to the rituals when the rulers comes (walks into) introduced by the rulers in the Middle Ages in other European countries. The article is based on Western historiography, which deals specifically with the rituals of the return of the rulers after the victorious marches. Jogaila’s long journey after the victory had a state significance, and the entrance to Krakow on foot, visiting churches with prayers and other religious attributes, had to demonstrate the divine nature of the royal power, the ruler as a tool of God’s will. This was also important because of the propaganda propagated by the Order of the Teutonic Knights, who defended Christianity in the Battle of Žalgiris. The festive entrance to Krakow was repeated by Jogaila in 1432 after a victorious military victory in Russia when the Polish Army intervened in the internal wars of the Grand Duchy of Lithuania on power and saved the Grand Duchy of Lithuania from splitting into separate duchies. The conclusion can be made that the Jogaila adventus regis(the so-called “royal arrival” named in Latin), relied on ancient Christian rulers traditions in European countries.

ISSN:
0324-8585
Related Publications:
Monarchia w poszukiwaniu nowego status quo : sytuacja polityczna w Koronie przed unią horodelską, 1399-1413 / Wojciech Fałkowski. Prace historyczne. 2014, 141, z. 2, p. 195-220.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/43121
Updated:
2017-01-29 15:53:31
Metrics:
Views: 23
Export: