LTGerai žinomo Lietuvos sociologo Zenono Norkaus monografijoje galime atrasti neįprastą istorijos išmanymo, metodologinio tikslumo, kuriuo turėtų būti žavimasi, sintezę. Tai darantis įspūdį, nepaprastas ir ambicingas darbas, sukurtas naudojantis kintančia kokybine komparatyvine analize ir TOSMANA programine įranga. Tai turtinga knyga, turinti ne vieną sluoksnį. Joje galima rasti individualią analizę, įtikinamas įžvalgas. Zenonas Norkus yra istoriškai orientuotas „kultūrologas“, nes jis labiau nei kiti kreipia dėmesį į religijos ir kognityvinių elementų svarbą pagrindžiant vienus ar kitus teiginius. Autorius šioje knygoje pristato intriguojančią komunizmo kaip totalitarizmo ir komunizmo kaip kelio į modernumą literatūros analizę. Monografijoje Zenonas Norkus Lietuvą lygina su kaimyninėmis Baltijos šalimis reformų kontekste, su Slovėnija, kai ji tampa kapitalistine bei su Vengrija ir Lenkija kalbant apie populistinių politinių jėgų poveikį. Autorius konstatuoja postkomunizmo sėkmę ir nesėkmę. Nepaprastai įdomi Zenono Norkaus įžvalga dėl Estijos – kaip pirmaujančios Baltijos valstybės – statuso. Jos sėkmė siejama ne tik su Šiaurės Europos faktoriumi, kaip kad daugelio buvo teigiama anksčiau, bet ir su protestantišku Moravijos Brethren (Herrhut) judėjimo kultūriniu palikimu. Ketvirtasis knygos skyrius turėtų būti peržiūrėtas ir pakoreguotas tam, kad būtų labiau „prieinamas“ skaitytojui, nes šiuo metu paprasta pasiklysti tarp daugybės analizės sluoksnių.
ENThe monograph of the prominent Lithuanian sociologist Zenonas Norkus presents an extraordinary synthesis of the knowledge of history and methodological accuracy, which should be admired. This impressive, extraordinary and ambitious study has been written on the basis of the changing qualitative comparative analysis and TOSMANA software. The book is rich and contains many layers. It presents an individual analysis and convincing insights. Norkus is a historically oriented “culturologist”, because unlike others, he pays greater attention to the importance of religion and cognitive elements by substantiating some or other statements. The author presents an intriguing analysis of literature of Communism as totalitarianism and Communism as the road to modernity. Norkus compares Lithuania with the neighbouring Baltic countries in the context of reforms, with Slovenia, when it becomes capitalist, and with Hungary and Poland with regard to the impact of populist political forces. The author states post-Communism success and failure. His insight about the status of Estonia as the leading Baltic state is highly interesting. It success is related not only to the Northern European factor, as stated previously by many, but also to the Protestant cultural heritage of the Moravian Brethren (Herrhut) movement. The fourth chapter of the book should be revised in order to be more “accessible” to the reader, because it is nowadays easy to get lost among many layers of analysis.