Kūrybos ženklai A. Škėmos romane "Balta drobulė"

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kūrybos ženklai A. Škėmos romane "Balta drobulė"
Alternative Title:
Creative properties in A. Škėma's novel "The white sheet"
In the Journal:
Gimtasis žodis. 2003, Nr. 4, p. 26-30, 47
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siūlomas kelias, galintis padėti mokiniams „prisijaukinti“ modernų tekstą – Antano Škėmos romaną „Baltoji drobulė“. Romano dvasiai patirti svarbu rasti teksto „raktą“ – paaiškinimą, kas lemia dramatišką romano žmogaus santykį su pasauliu. Suvokti romano laiką ir erdvę mokiniams turėtų padėti schematinis erdvėlaikio išdėstymas, iš kurio aiškėja, kad vienintelį savęs įprasminimą romano protagonistas mato tik kūryboje. Lietuvių literatūroje menininko sampratą, kūrybos pradus ryškiai atskleidė V. Mykolaitis-Putinas romane „Altorių šešėly“, todėl mokiniams pravartu paieškoti Garšvos ir Vasario kūrybos paralelių, nurodyti, kas juos skatino kurti. „Baltojoje drobulėje“ Garšva negali ištrūkti iš lifto, grabalioja rankenos ir tiesia rankas į pasaulį – „Altorių šešėly“ Vasaris įkalintas kunigystės, nes sutanos atspalvis krenta jam ant akių ir širdies. Garšva mąsto, kad dar nėra gimęs, nes neparašė geros knygos. Kamuojamas abejonių Vasaris ieško radikalaus sprendimo. Garšva teigia, kad nuo likimo nepabėgsiąs. Vienam raktas – beprotystė, kitam – pareiškimas vyskupui. Siekiant išskirti prasminius teksto ženklus, pamatyti, kaip mitologijos ir Biblijos įvaizdžiai pinasi erdvės plotmėje, rekomenduojama analizuoti 9 skyriaus b dalies fragmentą, kuriame kleidžiasi Kristaus ir menininko paralelė. Garšvai būties esmė – suteikti žodžiui meninę raišką. Kuriamo poetinio teksto erdvė plečiasi: sustingę kultūros ženklai ir naujai įprasminami pagoniškosios kultūros įvaizdžiai. Poetas per prarastosios žemės mitinį pasaulį bando sugrąžinti tai, kas prarasta, sukurti savąją poetinę žemę.

ENA. Škėma's creation is close to existential literature and surrealism. How to "tame" the modern text and not to scare the pupils away from literature? The pupils should experience the spirit of the author and the joy of discoveries; therefore, one should look for the version of interpretation that could help to find the key text - the space for explanation on what has determined the dramatic relationship between the hero of the novel with the world. The article discusses the relationship of the novel's text and context.

ISSN:
0235-7151
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/40763
Updated:
2018-12-17 11:16:42
Metrics:
Views: 456    Downloads: 119
Export: