Studentų specialybės pasirinkimo motyvų ir lūkesčių lyginamoji analizė : skirtingų mokslo sričių kontekstas

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Studentų specialybės pasirinkimo motyvų ir lūkesčių lyginamoji analizė: skirtingų mokslo sričių kontekstas
Alternative Title:
Comparative analysis of graduates’ motives and expectations selecting their speciality: the context of different science fields
In the Journal:
Studijos šiuolaikinėje visuomenėje. 2012, Nr. 3(1), p. 74-82
Keywords:
LT
Šiauliai. Šiaulių kraštas (Šiauliai region); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Motyvacija ugdyme / Motivation in education.
Summary / Abstract:

LTUgdant ir formuojant kolegijos studentų konkrečios darbo srities kompetencijas, dažnai iškyla problemų, kurios skatina vis daugiau diskusijų. Jauno žmogaus specialybės pasirinkimo, pirmojo įsidarbinimo sėkmė priklauso nuo specialybės pasirinkimo motyvų ir jų lūkesčių darnos, nuo teorinių ir praktinių įgūdžių raiškos bei nuo pasirinktos specialybės aktualijų šiuolaikinėje visuomenėje. Gilėjantys rinkos elementai aukštajame moksle skatina visuomenės, rinkos ir studentų interesų subalansuotos įvairovės pagrįstą darną bei plėtrą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Absolventai; Lūkesčiai; Motyvai; Praktiniai įgūdžiai; Expectations; Expextations; Graduates; Motives; Practical skills.

ENThe present article examines the motivation in the choice of different specialities, which have been studied by the graduates of Vilnius Cooperative College and the Siauliai State College Health Care Faculty, and the relevance of these specialities as well as their career perspectives in today‘s work market. This examination was carried out on the basis of the previous research. It turned out that graduates appreciate the professional skills acquired during the course of professional field experience. In addition to this, graduates express their requests, which also contribute to their successful integration into the work market. Thus the relevance of the integration into the work market triggered the present analysis, which examined this year students‘ attitudes and opinions regarding the integration into the work market, the relevance of their chosen speciality in today‘s work market, the required assistance, which would increase the possibilities of finding a job position and, finally, their intention to study at universities etc. [From the publication]

ISSN:
2029-431X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/40244
Updated:
2017-01-28 08:10:52
Metrics:
Views: 21
Export: