Mitologemų ardymai ir teksto fragmentacija kaip postkolonijinio individo tapatybės išraiška : (Herkaus Kunčiaus romanas "Ornamentas”)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mitologemų ardymai ir teksto fragmentacija kaip postkolonijinio individo tapatybės išraiška: (Herkaus Kunčiaus romanas "Ornamentas”)
Alternative Title:
Deconstruction of mythologems and text fragmentation as a mode of expressing postcolonial individual identity
In the Journal:
Laikas ir žodis. 2011, t. 2, p. 131-143
Keywords:
LT
Demitologizacija; Demythologysation; Herkus Kunčius; Lietuvių proza; Postmodern novel; Prose writing of the 21st century; Tapatybė.
EN
Demitologizacija; Demythologization; Herkus Kunčius; Identity; Lithuanian Prose; Postmodernus romanas; XXI a.proza.
Summary / Abstract:

LTSekant postmodernių teoretikų mintimis, šiame straipsnyje analizuojamas Herkaus Kunčiaus romanas „Ornamentas“, kuriame iškeliamas svarbus klausimas apie mito apraiškas šiuolaikiniame pasaulyje ir jo santykį su šiuolaikiniu žmogumi. Literatūros tekstai pateikia skaitytojui pramanytus pasaulius, bet kartu ir demistifikuoja tikrovę, kurioje gyvena skaitytojas, išryškindami gyvenamos tikrovės mitologizuotą, fiktyvią prigimtį. Tikrovės transformacijos ir permainos literatūros tekstuose visuomet yra susijusios ir su tapatybės problema. Autoriaus pasirinkta teksto konstravimo strategija – žaidimas žodžiu, decentracija, struktūros nevientisumas, fragmento dominavimas – atskleidžia asmens tapatybės vientisumo nebuvimą, skilimą, daugialypiškumą. Kunčiaus „Ornamente“ individo tapatybės paieškos siejamos su teksto lygmeniu, neįprastu autoriaus teksto konstravimu, fragmentacija, ieškant postkolonijiniam žmogui būdingos jausenos. Toks teksto išraiškos lygmuo – aiškios pretenzijos į postmodernistinį tekstą. Autorius tekstui konstruoti pasitelkia žaidimą. Teksto nevientisumas, fragmento, decentruoto subjekto dominavimas konstatuoja asmens tapatybės daugialypiškumą, skilimą, vientisumo nebuvimą. Kaip teksto struktūra skaitytojo mintyse bandoma dėlioti į vientisą paveikslą, taip iš fragmentų kuriama tapatybė. Teksto tekste konstrukcija primena veidrodinio principo mechanizmą: iš fragmentų, ženklų sukuriamas vis naujas vaizdinys, o veidrodiniu principu atspindimas vis kitas fiksuojamo fragmento tapatybės aspektas.

ENThis article reveals demythologization and different aspects of individual identity in the novel The Ornament by Herkus Kuncius (2002). The most important of these aspects, e.g., demythologization of amber, carnivalization of Lithuanian elite, a different attitude towards educational institutions are depicted in this novel. Herkus Kuncius denies the values, which have been formed traditionally in our society, and provides them a new sense. The analysis of the text shows several ways of text creation, concerning transtextuality, montage ant playing. The author of this article pays a particular attention to the construction of the text, which relates with a lack of harmony, destructed personality, and finally, with a postcolonial identity of an individual. [text from author]

ISSN:
1822-9972
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/39676
Updated:
2018-12-17 13:12:47
Metrics:
Views: 10    Downloads: 2
Export: