Kun. S. Ylos pažiūros į ugdymą ir jo paskirtį

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kun. S. Ylos pažiūros į ugdymą ir jo paskirtį
In the Journal:
Soter, 2000, 4 (32), p. 121-131
Summary / Abstract:

LTKun. S. Yla (1908-1983) – VDU profesorius, Štuthofo koncentracijos stovyklos kalinys, Putnamo Švč. Mergelės Marijos Nekalto Prasidėjimo kongregacijos lietuvių seserų kapelionas, lietuvių išeivijos organizacijų dvasios vadas, rašytojas, naujo tipo lietuviškų maldaknygių pradininkas, naujų lietuviškų religinių terminų pagrindėjas, poetas. Straipsnyje, siekiant aptarti kun. S. Ylos pedagogines pažiūras, buvo išryškintas religinio auklėjimo tikslas ir vieta ugdymo sistemoje, atskleistos moters, kaip auklėtojos, misijos pareigos bei aptartas S. Ylos asmenybės pedagoginis kryptingumas jį pažinojusių atsiminimuose. Straipsnyje remiamasi nuostata, jog žmogus – nedalomas visetas, todėl reikia sudaryti sąlygas visoms jo galioms harmoningai atsiskleisti visose gyvenimo srityse ir sąveikauti su krikščioniškomis ilgaamžėmis dvasinėmis vertybėmis. Darbe taikyti mokslinės analizės, dalinio lyginimo metodai. Išryškėjo, kad S. Yla prisidėjo prie modernios ugdymo sampratos Lietuvos pedagoginėje mintyje įtvirtinimo: atskleidė ugdymo esmę, atkreipė ugdytojų dėmesį į žmogų kaip neskaidomą visetą ir akcentavo derinimosi prie jo prigimties reikšmę, aptarė religinio ugdymo vietą ugdymo sistemoje ir paryškino religinio auklėjimo tikslų esmę, ryšį su doroviniu auklėjimu. S. Yla pratęsė lietuvių religinės pedagogikos klasikų mintis apie moters misiją, giliau įtvirtino nuostatas: puoselėti gyvybę ir auklėti dorą, tikintį žmogų; skleisti šeimoje ramybę ir padėti kitoms šeimoms ją surasti; gaivinti religines tradicijas; šeimos laimė – gyvasis tikėjimas. S. Yla auklėjo žmones savo asmenybės pavyzdžiu.

ENPriest S. Yla (1908-1983) - VMU professor, prisoner of Stutthof concentration camp, chaplain of Putnam’s sister Congregation of the Immaculate Conception of the Blessed Virgin Mary, spiritual guide of Lithuanian organizations in emigration, writer, initiator of new edition Lithuanian prayer books, introducer of the new Lithuanian religious terms, poet. In this article, in order to discuss S. Yla’s pedagogic views, we highlighted the aim of religious education and its place in education system, revealed obligations to a woman’s mission as an educator and discussed pedagogic orientation of S. Yla, based on the memoirs of people, who knew him. This article relies on the notion that human being is an integral whole, therefore he should have the conditions to harmoniously reveal all his capacities in all areas of life and to relate with long-lasting Christian spiritual values. Scientific analysis and partial comparison methods are applied in this study. It appeared that S. Yla contributed to the establishment of the modern concept of education in Lithuanian pedagogic tradition: he disclosed the essence of education, showed educators human as an integral whole and emphasized the importance of conforming with human nature, he discussed the place of religious education in education system, accentuated the purpose of religious education and its connection with moral education. S. Yla supplemented the ideas of Lithuanian classics of pedagogy on the mission of woman, emphasized principles such as cultivating life and educating decent and religious men, promoting peace in families, helping other families to discover it, recovering religious traditions, seeing happiness of the family as the living faith. S. Yla educated people in the example of his own personality.

ISSN:
1392-7450; 2335-8785
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/38175
Updated:
2025-02-21 14:53:59
Metrics:
Views: 26    Downloads: 6
Export: