Ekspresionizmas Lietuvoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ekspresionizmas Lietuvoje
Alternative Title:
Expressionism in Lithuania
In the Journal:
Darbai ir dienos. 2001, t. 26 Lietuvos dailė: kryptys ir srovės, p. 133-154. [Deeds and Days]
Summary / Abstract:

LTLietuvos dailės ir ekspresionizmo klausimas iškildavo nagrinėjant tarpukario dailininkų kūrybą, XX a. II pusės tapybą. Ekspresionizmo problematiką XX a. I pusės lietuvių dailėje gvildenusių dailės istorikų žvilgsnis dažniausiai apsistodavo ties „Ars“ grupuotės veikla. Ekspresijos ir jai giminingos sąvokos taip pat taikytos ir XX a. II pusės ištisų dailininkų kartų ieškojimams. Ekspresyvumo siekiu buvo paremtos vadinamosios 1956-ųjų, arba J. Švažo kartos, meninės novacijos. Su ekspresionistinės tematikos atsiradimu sieti pokyčiai, kuriuos į Lietuvos tapybą įnešė aštuntojo dešimtmečio pradžioje pasirodžiusi A. Šaltenio, A. Kuro, K. Dereškevičiaus, R. Vaitekūno karta. Nuo aštuntojo dešimtmečio pabaigos ekspresionistinės tapybos apraiškų ieškota pavienių dailininkų darbuose. Dar kartą ekspresionizmo problematika atgijo susidūrus su tokių devintojo dešimtmečio dailininkų kaip E. Varkulevičius, E. Velaniškytė, A. Skačkauskas, A. Petrašiūnaitė ir kitų kūryba, kuri sieta su bendru ekspresionizmo atgimimu pasaulio dailėje. Vis dėlto stilistinė kūrinių analizė ir lyginimas negali atsakyti į visus su ekspresionizmo ir lietuvių dailės ryšiais susijusius klausimus. Todėl šiame straipsnyje į XX a. I pusę, kai Lietuvos dailės gyvenime pirmąsyk susidurta su ekspresijos, ekspresyvumo, ekspresionizmo terminais, žvelgiama kiek kitaip: naudojamasi ne formaliuoju, o istoriniu metodu, bandoma pasekti ekspresionizmo problematikos sklaidą to meto lietuvių dailės refleksijose, išryškinti ją skatinusius veiksnius ir nustatyti ekspresionistinio meno sampratos reikšmę dailės praktikoje.

ENThe question of Lithuanian fine art and expressionism has been raised by studying inter-war art of the second part of the 20th century. Usually the activity of the group "Ars" received the attention of art historians, who were examining the issues of expressionism in Lithuanian fine art of the first part of the 20th century. The term expression and all other related terms have also been applied to search of entire artists' generations of the second part of the 20th century. The so-called artistic novations of 1956 or J. Svazas' generation were based on strive for expressionism. Changes linked with uprise of expressionism trend were brought into Lithuanian art by generation of A. Saltenis, A. Kuras, K. Dereskevicius and R. Vaitiekunas in the beginning of the 8th decade. Since the end of the 8th decade manifestation of expressionist art has been searched in the works of several artists. The problem of expressionism has revived once again by coming up to works of artists of the eighties (E. Varkulevicius, E. Velaniskyte, A. Skackauskas, A. Petrasiunaite and others), which have been identified as a general revival of expressionism in global fine art. However, stylistic analysis and comparison of works cannot answer all of the questions related to relationships between expressionism and Lithuanian art. Therefore, this article looks differently at the first part of the 20th century, when such terms as expression, expressivity and expressionism were encountered in Lithuanian art. Historical, but not formal approach is used. It attempts to track the spread of expressionism issues in reflections of Lithuanian art at that time, highlight the factors, which have stimulated it, and define the impact of expressionistic art conception in the art practice.

ISSN:
1392-0588; 2335-8769
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/37829
Updated:
2025-02-21 14:52:18
Metrics:
Views: 323    Downloads: 41
Export: