Panemunėlio geležinkelio stotis

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Panemunėlio geležinkelio stotis
In the Book:
Panemunėlis. D. 1 / vyriausiasis redaktorius Venantas Mačiekus. Vilnius: Versmė, 2011. P. 273-308. (Lietuvos valsčiai ; kn. 22)
Keywords:
LT
20 amžius; Daugpilis; Kamajai; Pandėlys; Panemunėlis; Radviliškis; Rokiškis; Svėdasai; Ukraina (Ukraine); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Transportas / Transport.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje apžvelgiama Panemunėlio geležinkelio stoties ir gyvenvietės istorija. Panemunėlio geležinkelio stoties gyvenvietė susikūrė 1871–1875 metais, nutiesus Radviliškio-Kalkuonės geležinkelio liniją, sujungusią du svarbius miestus: Liepoją (Latvija) ir Romnus (Ukraina). Nutiesus minėtą geležinkelio atšaką ir pastačius Panemunėlio geležinkelio stotį dviejų tuo metu svarbių kelių susikirtime: Kamajų-Salų-Svėdasų ir Skapiškio-Pandėlio-Rokiškio, prasidėjo Stoties gyvavimas. Oficialus Kalkuonės-Radviliškio linijos atidarymas įvyko 1873 m. lapkričio 1 d. - geležinkeliu pravažiavo pirmasis traukinys. Nuo linijos įkūrimo Liepojos geležinkelis Radviliškio-Kalkuonės linija leido du keleivinius traukinius. Vėliau buvo prijungiamos vis tolimesnės kelio atkarpos, o traukinių maršrutai – ilginami. Buvo vienas tarptautinis reisas (Daugpilis-Tilžė), 1937–1938 metais kursavęs pro Panemunėlį. Stotis buvo sudeginta vokiečiams traukiantis Pirmojo pasaulinio karo metu. Po karo stočiai buvo suteikta IV kategorija ir pastatyti laikini barakai keleiviams ir bagažui. Antrojo pasaulinio karo metu pati stotis nenukentėjo, tačiau sudegė visi aplinkui esantys sandėliai. Remiantis archyviniais šaltiniais, literatūra ir amžininkų atsiminimais yra aptariama gyvenvietės sociotopografija, svarbiausi vietos statiniai ir jų reikšmė. Plačiau aprašoma pirtis, kareivinės ir vandentraukės darbas. Detalizuojami traukinių maršrutai, geležinkelio personalas, pateikiami trumpi biografiniai stoties viršininkų ir kitų darbuotojų duomenys, taip pat apžvelgiamos kitų darbuotojų veiklos, darbo užmokestis bei bilietų kainos.Reikšminiai žodžiai: Geležinkelio stotis; Geležinkelis; Lietuvos geležinkeliai; Lietuvos istorija; Lokalinė istorija; Panemunėlis; Transporto istorija; History of Lithuania; Lithuanian railways; Local history; Panemunėlis; Railway history; Railway station; The Transport history.

ENThis article reviews the history of the railway station and the settlement of Panemunėlis. The Panemunėlis railway station settlement emerged in 1971-1875, when the railway line from Radviliškis to Kalkuonė, connecting two important cities of Liepaja (Latvia) and Romny (Ukraine), was built. The life of the Station began when the aforementioned railway line was built and the station of Panemunėlis emerged in the crossing of two routes of major importance these days: Kamajai-Salai-Svėdasai and Skapiškis-Pandėlis-Rokiškis. The Kalkuonė-Radviliškis line was officially opened on 1, November, 1873 when the first train passed through the railway. Since the line appeared, the railway of Liepaja had two passenger trains going the Radviliškis-Kalkuonė line. Further railway lines were built later on and train routes were lengthened. There was one international journey (Daugavpils - Tilsit), which went through Panemunėlis in 1937-1938. The station was burned down as Germans were retreating during the World War I. After the war, the Station was provided the category IV and temporary barracks for passengers and luggage were built. The World War II did not affect the Station itself, however, all the surrounding warehouses were burnt. Based on the archival sources, literature and memoirs of the contemporaries, the social topography, the most important local buildings and their significance is discussed. The sauna, military barracks and the operation of water stop are described in more detail. Train routes, the railway personnel are discussed in detail, short biographical details of the station chiefs and other employees are presented, functions of the personnel, the salary and ticket prices are reviewed.

ISSN:
1822-489X
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/37537
Updated:
2019-12-13 12:19:21
Metrics:
Views: 61
Export: