Odų gatvelė - Odų gatvelės priemiestis - Friedrichstadtas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Odų gatvelė - Odų gatvelės priemiestis - Friedrichstadtas
Alternative Title:
Ledergasse - Friedrichsstadt
In the Journal:
Acta historica universitatis Klaipedensis [AHUK]. 2005, t. 11, p. 146-172
Keywords:
LT
16 amžius; 1569-1795. Lietuva ATR laikotarpiu.
Summary / Abstract:

LTNegalima tiksliai pasakyti, kada buvo pradėta apgyvendinti Klaipėdos teritorija piečiau Didžiosios Vandens gatvės. Atsitiktiniai radiniai bei žvalgomųjų kasinėjimų duomenys jos apgyvendinimo pradžią sieja su XVI-XVII a. Tikrai žinoma, kad 1539-1540 m. minima gyvenvietė turėjusi Odų gatvelės – Ledergassen vardą. Gatvelės išskyrimas mokesčių mokėtojų sąraše patvirtina, kad ji nebuvo miesto valda. Su Odų gatvele galima tapatinti dabartinę Didžiąją Vandens gatvę. Odų gatvelės pavadinimas davė vardą šalia besiformuojančiam priemiesčiui. Odų gatvelės priemiesčio teritorija iki 1626 m. dar nebuvo tiksliai apibrėžta. XVII a. išaugęs ir pylimais aprėmintas Odų gatvelės priemiestis supo Klaipėdą iš rytų ir pietų. Jo svarba augo, nes dėl pylimų į miestą iš rytinės ir pietinės pusės buvo galima patekti tik pro Odų gatvelės priemiesčio vartus. Pagal 1628 05 22 taisykles vartų sargyboje turėjo būti nors vienas lietuviškai mokantis miestietis. 1692 08 19-29 Fridricho III reskriptu pilies valda – Odų gatvelė – gavo formalų miestiečių teisių suteikimo 1639 m. akto patvirtinimą. Ji buvo pavadinta Friedrichsstadtu. Naujasis miestas negavo visos savivaldos. Friedrichsstadtą valdė ne burmistras, o miesto seniūnas. 1723-1738 m. galutinai buvo ištrinta fizinė abiejų Klaipėdos dalių riba – baigta užpilti Senoji Dangė. Nors upę numatyta užversti dar iki 1706 m. sudarytuose projektuose, tačiau Senosios Dangės reliktai dar buvo išlikę 1720 m. 1806 m. ginčų tarp dekano ir diakono medžiaga rodo, kad Friedrichsstadto ribų kontūrai iš gyventojų atminties jau buvo išblukę. 1852 m. buvo paleistos miestiečių kuopos. Nutrūko ilgametė tradicija, siejusi Friedrichsstadto miestiečius. Iki 1943 m. Friedrichsstadto atminimą fiksavo tik Friedricho mokyklos tradicija ir Friedricho turgavietė.Reikšminiai žodžiai: Friedrichstadtas; Gatvė; Gyventojai; Klaipėda; Miestas; Miesto raida; Odų gatvelės priemiestis Klaidėdoje; Priemiestis; Topografija; City; Friedrichsstadt; Klaipėda; People; Street; Suburb; The development of city; Topography.

ENLedergasse suburb was recorder in the 16th century. It was built in the territory subordinate to the castle administration to the south from Dange River branch. The borders of the suburb were finally formed in 1626-1629 using mounds. In the 16-17th centuries, Ledergasse suburb closely related to the needs of the castle gained an exeptional legal status. It was a place where migrants from other countries could settle more easily and where a community of Evangelical reformers ga­thered. In 1692 Ledergasse was granted partial self-government rights. A new town was named after its founder - Friedrichsstadt. A confessional Klaipeda (Memel) center was formed here: Reformer's and St. Jacob's Lutheran (regional churche) churches were built. Friedrichsstadt claimed to become an alternative to Klaipeda (Memel) Old Town - Altstadt. Competition between Ledergasse - Friedrichsstadt integration and Klaipeda (Memel) Old Town-AItstadt induced confrontation and afforts of integration. Legal integration of Ledergasse - Friedrichsstadt to Klaipeda (Memel) town began in 1722 was finished in 1723. Other fields of living of Friedrichsstadt integration took place till the middle of the 19th century. [text from author]

ISSN:
1392-4095; 2351-6526
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/37122
Updated:
2018-12-17 11:42:56
Metrics:
Views: 63    Downloads: 12
Export: