Pancenzūros būklė: režimo kontrolė ir deformacijos vėlyvojo sovietmečio Lietuvos teatre

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pancenzūros būklė: režimo kontrolė ir deformacijos vėlyvojo sovietmečio Lietuvos teatre
Alternative Title:
State of all-censorship: control and deformations of the regime in the Lithuanian theatre during the late soviet period
In the Journal:
Tiltai [Bridges] [Brücken]. 2004, Nr. 4 (29), p. 139-146
Keywords:
LT
Politinė sistema / Political system; Teatras. Scenografija / Theater. Scenography.
Summary / Abstract:

LTTikrasis sovietinio režimo kontrolės ir deformacijų mastas Lietuvos teatre tyrinėtas nedaug, dažniausiai deformacijos suvokiamos kaip cenzūros pasekmė. Vis dėlto institucinė cenzūra, kaip viešo idėjų reiškimo apribojimas, buvo tik vienas būdas, kurį naudojo komunistų partija. Greta institucinių kontrolės būdų naudoti ir netiesioginiai bei nedokumentuoti būdai. Straipsnyje apžvelgiamos įvairios suvaržymų, ideologinio spaudimo ir kontrolės mechanizmų formos vėlyvuoju sovietmečiu, Brežnevo laikotarpiu, bandoma apibrėžti galimą kontrolės paliktų deformacijų Lietuvos teatro praktikose mastą. Skirtingos aplinkybės (izoliacija, centralizavimas, ir institucionalizavimas) gali būti suvokiamos kaip papildančios institucinę politinę cenzūrą. Visos šios totalitarinės strategijos formuoja visaapimančios cenzūros arba pancenzūros efektą, kuris ir apibūdina tikrąją kultūros totalitarinėje valstybėje būklę. Tiesioginės ir slaptos kultūros kontrolės formos vėlyvuoju sovietiniu laikotarpiu atitiko bendrą vidinę tariamos liberalizacijos politiką vadinamą „brandžiuoju totalitarizmu“ arba „post-totalitarizmu“. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Cenzūra; Sovietinis režimas; Sovietinė kultūra; Teatras; Totalitarizmas; Totalitarizmas,; Censorship; Soviet culture; Soviet regime; Theatre; Totalitarianism.

ENThere have been a few attempts to recognize the real degree of regime control and deformations in the Soviet Lithuanian theatre and they mostly represented the deformations as the result of censorship. It is true, yet censorship as an institutional censorship, i.e. as a restraint of public expression of ideas, was just one medium of the overall machinery of control employed by the communist party, during the soviet period. Along­side the institutional forms, other less straight and less documented forms of control can be observed as crucial to functioning of art in the totalitarian society. The article deals with different forms of restraint, ideological pressure, and control machinery during the late soviet period, the Brezhnev years, trying to outline the damage and the deformations it brought to Lithuanian stage practices. Different circumstances, such as isolation, centralism and highly institutionalized order can be seen as parallel to institutional political censorship and all of these totalitarian strategics amalgamate forming the overall effect of all-censorship (or pancensorship) - the true condition of culture under the totalitarian regime. The indirect and hidden ways of exercising control over different phenomena of culture, during the late soviet period corresponded to the general internal policy of ostensible liberalization, undertaken by the party after Stalin's death and often referred to as "mature totalitarianism", or "posttotalitarianism". [From the publication]

ISSN:
1392-3137; 2351-6569
Related Publications:
Žiniasklaidos cenzūra ir savicenzūra: ko neįvertino tyrinėtojas / Alvydas Noreika. Logos (Vilnius). 2022, 111, p. 107-118.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36934
Updated:
2018-12-17 11:26:51
Metrics:
Views: 11
Export: