Jaunimo verslumo tyrimas Tarptautinėje teisės ir verslo aukštojoje mokykloje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Jaunimo verslumo tyrimas Tarptautinėje teisės ir verslo aukštojoje mokykloje
Alternative Title:
Research of youth enterpreneurship in International school of law and business
Keywords:
LT
Mokslinis ugdymas / Scientific education; Verslas / Business.
Summary / Abstract:

LT[...] Straipsnyje analizuojamas jaunimo verslumo ugdymas. Nagrinėjama verslumo samprata, jaunimo verslumo ugdymas ir jo įgyvendinimas bei jaunimo verslumo tyrimas Tarptautinėje verslo ir teisės aukštojoje mokykloje. Tyrimo rezultatai parodė, kad jaunimo verslumą skatintų šie mokymo metodai: pristatymas, paskaita, seminaras, grupinio darbo metodai, diskusijos darbo grupėse, užduočių sprendimas. Verslus žmogus turėtų pasižymėti sekančiomis savybėmis: pilietiškumu, imlumus naujovėms, sugebėjimu patraukti, suburti žmones bendrai veiklai, mokėjimu planuoti laiką, sugebėjimu prognozuoti, intuicija, sugebėjimu priimti sprendimus, pasverta rizika, geromis teorinėmis žiniomis, praktiniais įgūdžiais, bendravimo menu, loginiu mąstymu, kritišku požiūriu, pozityviu mąstymu, aktyviu veikimu, gyvenimo būdu, kuomet planuoji pats, savirealizacija, vadybiniais įgūdžiais. Tyrimo rezultatai parodė, kad verslo pradėjimo galimybes ribotų baimė bankrutuoti, baimė prarasti turtą, baimė, kad reikės skirti daug laiko ir energijos bei galimybė patirti asmeninį pralaimėjimą. Jaunimo verslumą skatintų šios priemonės: palankesni įstatymai verslui, verslumo įgūdžių ugdymas, tobulinimas, palankesnis visuomenės požiūris į verslą: prieinamumo prie finansinių šaltinių gerinimas. Priemonės, kurios padėtų ugdyti verslumą būtų: praktika verslo įmonėse, dalyvavimas projektinėje veikloje, bendravimas su patyrusiais verslininkais, seminarai su praktinėmis užduotimis, dėstytojų teorinių žinių patirtis, dėstytojų praktinių žinių patirtis, studentų mokslinės konferencijos, studijos pagal ERASMUS mainų programą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Jaunimo verslumo ugdymas; Verslininkas; Verslumas; Verslumas, verslumo ugdymas, verslininkas, jaunimo verslumo ugdymas; Verslumo ugdymas; Entrepreneur; Entrepreneurship; Entrepreneurship education; Entrepreneurship, entrepreneurship education, entrepreneur, youth entrepreneurship education; Youth entrepreneurship education.

ENYouth entrepreneurship - a young person's attitude, skills and knowledge, which allows you to create added value and action for this option. Entrepreneurship can be defined as a value-added creation. Certain entrepreneurial characteristics are innate, and others. Acquired: inherent features of intuition, career and desire to honour, self-confidence, acquired properties of the formation of entrepreneurial learning, studying, the knowledge and practical experience, the formation of multipurpose and business skills. Lithuania there is no general systematic approach to the promotion of youth entrepreneurship as education, labour market, vocational guidance measures are not in balance with each other. This article analyzes the youth entrepreneurship. Also analyze concept of entrepreneurship, youth entrepreneurship and youth entrepreneurship, and implementation of research and international business law in higher education. The results showed that youth entrepreneurship training promote following methods: presentation, lecture, seminar method of analysis, brainstorm, group work methods, discussions in working groups, interactive discussion of the task. Business man should possess successive characteristics: citizenship, receptivity to innovation, the ability to move it, bring people together for joint activities, the payment plan period, the ability to predict the vision to "forward", intuition, the ability to make decisions, weighed the risk of good theoretical knowledge, practical skills.Communication art of logical thinking, critical perspective, the ability to "sell" yourself, positive thinking, and active operation of a way of life, when you plan itself, self-realization, managerial skills. Start-up of a limited fear of bankruptcy, fear of losing assets, the fear of having to spend a lot of time and energy and the opportunity to experience a personal defeat. Promote youth entrepreneurship in the following measures: laws favourable to business, entrepreneurship, improvement of favourable public perceptions of business: access to financial resources improvement. Lithuanian companies have lack the entrepreneurial skills: responsibility, activity, ability to make the right decisions, advertisement, unviability lack of business ethics and proper personnel management, staff training and new technology, young, innovative leaders, skill, desire, self-realization, teamwork, self-expression, experience of motivation, determination greater innovation and investment from abroad, as well as a lack of knowledge and information from people who have already created a good business, and educational programs should be developed. Tools to develop entrepreneurship are: practice of business enterprises, participation in project activities, contacts with experienced entrepreneurs, study according Erasmus exchange program. [From the publication]

ISSN:
2029-7378
Related Publications:
Studentų kompetencijų tobulinimas verslo praktinio mokymo firmose / Adelė Stonienė, Jurgita Martinkienė, Henrika Šakienė, Rasa Romerytė-Šereikienė. Vadyba. 2009, Nr. 2 (14), p. 91-98.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36100
Updated:
2017-04-01 13:21:10
Metrics:
Views: 29
Export: