Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos protokolai : (1915–1940 ir 1953–1955 metai)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos protokolai: (1915–1940 ir 1953–1955 metai)
Editors:
Klimka, Libertas, redagavimas [edt]
Publication Data:
Vilnius : Europos kalbų ir kultūrų dialogo tyrėjų asociacija, 2011.
Pages:
375 p + 1 kompakt. diskas
Series:
Kalbų ir kultūrų sankirtų archyvai; 1
Contents:
Darius, Kuolys. Tautinės bendruomenės dienoraštis. — Puchovičienė, Danutė Bronė. Raščiuvienė, Irena. Protokolai, padedantys pažinti ir suprasti gimnazijos istoriją. — Klimka, Libertas. Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos įkūrimo aplinkybės ir pirmieji jos dešimtmečiai. — Dobrovolskis, Bronius. Iš protokolų – apie gimnazijos mokytojų pedagogines nuostatas 1915–1939 metais. — Miliūnaitė, Rita. Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos Pedagogų tarybos posėdžių protokolų kalba ir stilius 1915–1955 metais.
Keywords:
LT
20 amžius; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Mokiniai / School students; Pedagogika / Pedagogy; Švietimas. Švietimo politika / Education. Education policy.
Summary / Abstract:

LTLeidinyje pirmą kartą skelbiami vienos lietuviškos mokyklos – 1915 m. įkurtos Vytauto Didžiojo gimnazijos – pedagogų tarybos posėdžių protokolai. Mokyklą steigė ir joje dirbo būsimi Lietuvos valstybės kūrėjai – Vasario 16-osios akto signatarai, būsimi šalies prezidentai ir švietimo ministrai, žinomi mokslininkai ir menininkai. Ji buvo skirta laisvai tautinei bendruomenei ugdyti. 1937 m. rugsėjo 9-ąją paskelbtas „Jaunimo auklėjimo darbo planas“ nurodė gimnazijos mokinių ugdymo tikslus: išauklėti inteligentiškus, kilnius, savo teises ir pareigas žinančius, veiklius ir sveikus žmones, lojalius ir valstybei naudingus piliečius ir tautiškai susipratusius lietuvių visuomenės narius. Vytauto Didžiojo gimnazijos pedagogų tarybos posėdžių protokolai – tarsi lietuvių bendruomenės dienoraštis, kuriame atsispindi ir XX a. pirmosios pusės istoriniai įvykiai, ir bendruomenės pastangos garbingai atremti likimo smūgius, ginti savo teises ir savarankiškumą. Iš protokolų iškyla orios, savo vertę jaučiančios, solidarios ir organizuotos, savo gyvenimą valingai kuriančios tautinės bendrijos paveikslas. Šis daugiasluoksnis dokumentų rinkinys yra svarbus Lietuvos kultūros istorijos, pedagoginės minties, lietuvių rašto kalbos šaltinis, visuomenės sąmoningumo pavyzdys. Įvadiniuose rinkinio redaktorių ir sudarytojų straipsniuose apžvelgiamas rinkinys ir jo reikšmė, protokolų svarba Vytauto Didžiojo gimnazijos istorijai pažinti, gimnazijos įkūrimo aplinkybės ir pirmieji veiklos dešimtmečiai, aptariamos gimnazijos mokytojų pedagogines nuostatos, analizuojama posėdžių protokolų kalba ir stilius.Reikšminiai žodžiai: Vilnius; Gimnazija; Lietuviai; Švietimo istorija; Lietuviški vadovėliai; Mokytojai; Mokiniai; Mokymo programos; Vilnius; Gymnasium; Lithuanians; History of education; Lithuanian textbooks; Teachers; Pupils; Education programs.

ENThe publication for the first time publishes the minutes of the Teachers Council meetings in one Lithuanian school, i.e. Vytautas Magnus High School, established in 1915 by the future founders of the State of Lithuania – signatories to the Act of 16 February, future presidents of state, ministers of education, prominent scholars and artists, who also worked in the school. The school served the purpose of educating a free national community. The Youth Education Action Plan published on 9 September 1937 indicated the following aims of education of high school pupils: to educate intelligent, generous, active and healthy persons who know their rights and duties, are loyal and useful citizens to their state and nationally aware members of Lithuanian society. The minutes of the Teachers Council meetings of Vytautas Magnus High School are as if a diary of the Lithuanian community, which reflects both the historical events of the first half of the 20th c. and community’s efforts to honourably ward off the blows of fate, defend their rights and autonomy. The minutes show a picture of a dignified national community that knows its worthiness, is solidary and organised and forcefully creates its own life. This multidimensional collection of documents is an important source of Lithuanian cultural history, pedagogical thought, Lithuanian written language, and an example of society’s consciousness. The introductory articles of editors and compilers overview the collection and its significance, the importance of the minutes for the knowledge of history of Vytautas Magnus High School, the circumstances of founding the school and its first decades of activity, discuss the pedagogical mindset of high school teachers, and analyse the language and style of the meeting minutes.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35886
Updated:
2017-03-31 12:20:37
Metrics:
Views: 37
Export: