Vartotojų kultūra ir visuomenė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vartotojų kultūra ir visuomenė
Alternative Title:
Consumer society and culture
In the Journal:
Darbai ir dienos [Deeds and Days]. 2002, t. 31, p. 7-16. Dabarties kultūra: pokrypiai ir nuokrypiai
Keywords:
LT
Kultūra; Pop kultūra; Prekė; Religija; Rinka; Vartojimas; Vartotojiška visuomenė; Vartotojai; Šiuolaikinė Lietuva.
EN
Comodity; Consumer society; Consumer society, consumption; Contemporary Lithuania; Culture; Market; Popculture; Religijon; Society of consumers.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis analizuoja vartotojų visuomenės moralines problemas. Teigiama, kad vartotojų visuomenė kaip masinis reiškinys atsiranda ir išplinta pasaulyje tradicinei Europos kultūrai pasiekus civilizacinį lygmenį, t.y. tokį lygį, kai europietiškos vertybės tampa antraeiliais reiškiniais, o į pirmą planą išsiveržia ar yra iškeliama pati gamyba ir vartojimas. Vartotojiškos visuomenės gimimą autorius sieja su jos sekuliarizacija. Parodoma, kad sekuliarizuotoji tikrovė - tai bet kokiam vartojimui skirta ir atvira tikrovė. Autoriaus manymu, visuomenės vartotojiškumas dar kurį laiką gali reikštis ir reiškiasi įvairiausiomis sublimatyviojo religingumo formomis bei būdais. Teigiama, kad vartotojiškoji visuomenė kartu yra ir dorovinės pasaulio pabaigos visuomenė, nes joje viskas - nuo bet kokių žmogaus sukurtų daiktų iki paties žmogaus - jau yra tapę vartojimo objektais, o žmogus tampa priemone, t.y. preke kitam žmogui. Parodoma, kad vartotojiškoje visuomenėje galutinai ir visiškai prarandamas bet koks estetinio saiko jausmas, jo supratimas. Teigiama, kad vartotojiškoji kultūra ir civilizacija visada skaudžiausiai smogia tradicinėms kultūros formoms - dailei, muzikai, grožinei literatūrai, nes rinka ir kultūros srityje reiškiasi tik kaip paklausiausių žmonių tarpusavio santykių estetinis reguliatorius. Daroma išvada, kad vartotojų visuomenė - tai begalinių socialinių iliuzijų visuomenė, kurią geriausiai atspindi spektaklis “Shopping and Fucking", laikytinas vartotojiškos visuomenės logotipu, ženklu ir simboliu.

ENThe article discusses topical and problematic issues of modern society, which is defined by the author as consumer society. Consumer society is formed in countries where political system is based on the market economy relations and the dominance of private property. Yet the result of these relations spreading into the cultural sphere is turning of the human body into an article of consumption, into commodity. Such form of culture is labeled by the author of the article as Sex-Shop-Show culture; the above mentioned "trio" not only prevails over morals, but also affects numerous realms of cultural life, such as art, fiction, drama, film industry and TV. The author of the article argues that consumer society has already formed in contemporary Lithuania. Such conclusion is made with regards to the most popular things shown by TV, in the movies, and elsewhere. The widely advertised play Shopping and Fucking is presented in the article as one of the cultural logos of consumer society. The "pornofication" of culture, widely carried on in consumer society, results in the cult of sex, power and violence, in the spread of drugs and AIDS, and in the growth of criminality. All this can be witnessed nowadays in Lithuania too. [text from author]

ISSN:
1392-0588; 2335-8769
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35683
Updated:
2019-02-10 21:17:50
Metrics:
Views: 18    Downloads: 16
Export: