Pelkė lietuvių vaikų pažintinėje literatūroje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pelkė lietuvių vaikų pažintinėje literatūroje
Alternative Title:
Swamp in Lithuanian factual literature for children
In the Journal:
Inter-studia humanitatis. 2008, Nr. 7, p. 122-138
Keywords:
LT
Vaikų literatūra; pažintinė literatūra; pelkė; ekologija; vaikų literatūra; vizualumas; gamtinė literatūra.
Summary / Abstract:

LTStraipsnio objektas – pelkės vaizdavimas lietuvių vaikų pažintinėje literatūroje. Straipsnyje kalbama apie leidinį "Enciklopedija vaikams apie Lietuvą" (2001), Alio Balbieriaus "Jaunojo gamtininko kalendorių" (1995), Stasys Gliaudžio "Gamtos namuose" (2001), Leono Grudzinsko, Gedimino Isoko, Juozo Soko, Broniaus Šablevičiaus, Henriko Gudavičiaus kūrinius, Vytauto Nedzinsko novelę "Paukštulis – ežero vaikas" (1987) ir kt. Straipsnio autorės nuomone, straipsnyje nagrinėta lietuvių vaikų pažintinė literatūra apie pelkę atspindi lietuvių pažintinę vaikų literatūrą apie gamtą apskritai. Gamtos objektas – pelkė – kalbamojoje pažintinėje literatūroje vaizduojama: 1) kaip vaiko pasauliui vertingas grožio šaltinis; 2) kaip etinių, dorovinių vertybių apmąstymo ir išbandymo šaltinis. Pažintinėje literatūroje derinami meninis vaizdavimas (išskyrus informacinius tekstus) ir dalykinė, fakto kalba. Dažniausiai nusveria šviečiamasis momentas, kai kur balansuojama ties švietėjiškumo ir meniškumo riba. Straipsnio autorės nuomone, šios įtampos analizė galėtų būti perspektyvi literatūrologinių tyrinėjimų kryptis. Svarbi pažintinės vaikų literatūros dalis – vizualumas. Iliustracijų esama didelės įvairovės – spalvotų ir nespalvotų, meninių ir dokumentinių nuotraukų, piešinių, grafikos darbų ir kt. Taigi pelkė skaitytojui vaikui rodoma vaizdingais ir informatyviais verbaliniais bei neverbaliniais tekstais. Straipsnio autorė pastebi, kad pažintinio pobūdžio knygos dažniausiai yra rašomos praktikų – gamtininkų profesionalų, gamtosaugininkų, mokslininkų ir rezervatų, draustinių darbuotojų.

ENFactual literature occupies a significant place in contemporary Lithuanian literature for children. It is especially relevant to a teenager reader; factual literature meets the need for scientific knowledge, documentary, non-fiction text. Factual literature manifests through diverse genres, types. Traditionally, a very pronounced theme of factual literature is nature. This article especially broadly deals with depiction o f a swamp as a natural object in factual Lithuanian literature for children. Popular scientific texts on swamp, a mysterious and intriguing object, speak to a child-reader from works o f encyclopaedic character (e.g. "Enciklopedija vaikams apie Lietuvą", Vilnius, 2001) or similar to them (e.g. Alis Balbierius, "Jaunojo gamtininko kalendorius", Vilnius, 1995; Stasys Gliaudys, "Gamtos namuose", Šiauliai, 2001). Publicistic style, abundance of scientific data, an objective tone of conversation - all these are the characteristic features of publications o f such kind. Perhaps the most numerous group of texts on swamp is scientific fiction publications. Their genres vary: pictures, miniatures, sketches; sometimes the genre is defined abstractly - "stories about nature". Majority of writers, authors of many books, write within this field: Leonas Grudzinskas, Gediminas Isokas, Juozas Šokas, Bronius Šablevičius, Henrikas Gudavičius and others.The authors strive to tell their stories suggestively, seek artistic expression, authentic experience grounds. Scientific fiction texts are the rarest; they match both fictional narration and scientific facts about fauna, flora, etc of Lithuanian nature (including swamps). The most outstanding piece of literature is a novella "Paukštulis - ežero vaikas" (1987) by Vytautas Nedzinskas; it tells about Žuvintas reserve and Žilvinas Dilys, a boy from Kaunas, a naturalist who investigates it. The novella shows adventures, artistic pictures of nature. Planes of both science and fiction are matched quite subtly. Moreover, books of factual character for children are usually written by practitioners - naturalists, scientists, and reserve staff. [From the publication]

ISSN:
1822-1114
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/3534
Updated:
2018-12-17 12:10:55
Metrics:
Views: 40    Downloads: 6
Export: