Fagoto konstrukcijos raidos ypatumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Fagoto konstrukcijos raidos ypatumai
Alternative Title:
Evolution of the bassoon: tendencies and characteristics
In the Journal:
Lietuvos muzikologija [Lithuanian Musicology]. 2011, 12, p. 149-159
Keywords:
LT
Akustika; Bufet; Fagotas; Heckel; Instrumentai; Konstrukcija; Modiikavimas; Modiikavimas, akustika, instrumentai, sistemos, T. Boehmas, Heckel, Bufet; Raida; Sistemos; T. Boehmas.
EN
Acoustics; Bassoon; Bassoon, construction, evolution, development, acoustics, system, instrument, Heckel, Bufet, Boehm; Boehm; Construction; Development; Evolution; Instrument; System.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje gvildenama fagoto – vieno būdingiausių savo konstrukcija ir tembro savybėmis pučiamųjų instrumentų – konstrukcijos raida bei jos svarbiausi niuansai, lėmę specifinį šio instrumento tobulinimo kelią. Tyrimų objektai – fagoto kilmės ir jo konstrukcijos savybių klausimai organologijos mokslo požiūriu, chronologinė jo konstrukcijos modifikavimų analizė ir skirtingų „idealaus fagoto“ koncepcijų konkurencija XIX a., atvedusi prie dviejų savarankiškų sistemų (Heckel ir Bufet) susiformavimo. Šiuolaikinio fagoto konstrukcijoje paradoksaliai egzistuoja akustikos dėsniais ir preciziškais skaičiavimais paremti jos elementai greta XVI a. siekiančių atavizmų, laikytinų akustiškai iracionaliais. Šis neįtikėtinas derinys egzistuoja beveik du šimtus metų, ir jo tikslingumas buvo ne sykį kvestionuojamas. XIX a. viduryje vykdytos daugelio pučiamųjų instrumentų reformos neabejotinai provokavo įvairiausius eksperimentus fagoto konstrukcijoje, kuri buvo laikoma atgyvenusia, tačiau net kvalifikuočiausi šios srities specialistai nepajėgė išgyvendinti akustiškai iracionalių, bet išties unikalių ir tik jai būdingų elementų. Antra vertus, konservatyvesni fagoto reformavimo metodai pamažu atvedė prie modernių mūsų dienų instrumentų, kur kas lengviau įvaldomų ir techniškai paslankesnių nei jų pirmtakai. Tyrimo metodai: organologinė charakteristika, lyginamoji analizė, chronologinė apžvalga, praktinė repertuaro studija ir kiti. [Iš leidinio]

ENThe article deals with the evolution of the bassoon’s construction and its unique characteristics. The bassoon is one of the most original wind instruments in terms of construction and its sound properties that underwent a long period of modiications since its invention in the 16th century. The object of the study is the problematics of the bassoon’s origin and its unique construction features in terms of organology, also the chronology of its modiications and the coexistence of diferent concepts of the "perfect bassoon" which ultimately led to the formation of two independent systems – Heckel and Bufet – in the 19th century.The construction of the modern bassoon surprisingly combines precisely calculated and acoustically perfect elements with the anachronic remnants from the 16th century. This combination existed for almost two hundred years although there were many intentions to question it. In the mid-19th century, there was a big surge of the modernization of many wind instruments and it undoubtedly provoked numerous experiments in the bassoon’s construction, which by the time was considered obsolete. Nevertheless, even the best instrument makers of that time failed to eradicate the obsolete and acoustically irrational elements from the bassoon’s construction. However, more conservative bassoon modernization methods proved to be more satisfactory and finally resulted in modern instruments that we are using today. These instruments are easier to master, more technically agile and have a better intonation than their precursors. [From the publication]

ISSN:
1392-9313
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33890
Updated:
2018-12-17 13:08:10
Metrics:
Views: 6    Downloads: 1
Export: