Tradicijų sankirtose: ‘Kito’ tapatumas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tradicijų sankirtose: ‘Kito’ tapatumas
Alternative Title:
At the juncture of traditions: the identity of the ‘Other’
In the Journal:
Tautosakos darbai [Folklore Studies]. 2004, 28, p. 33-40
Keywords:
LT
"kitas"; Burtininkai; Istoriniai šaltiniai; Kultūrinė atmintis; Lytis; Mitinis identitetas; Mitologija; Raganos; Tautybė; Tradicinė lietuvių kultūra; „Kito“ identifikacija.
EN
Cultural memory; Gender; Historical sources; Identification of „Other“, ethnicity; Mythical identity; Mythology; The "Other"; Traditional Lithuanian culture; Witches; Wizards.
Summary / Abstract:

LTŠio straipsnio objektas – istorinių šaltinių, senųjų raštų, tautosakos tekstų sklaida Kito, kaip reikšmingos mitines ideologemos, aspektu. Darbe siekiama parodyti Kito, kaip savito reiškimo, sklaidos galimybes ir apibrėžti įvairovės ribas senojoje lietuvių kultūroje. Kitoniškumo spektras itin įvairus. Atvykęs iš kitur ar besielgiantis kitaip, žinantis daugiau nei kiti ar pastebintis ką nors neįprasta visada susilaukia skirtingų vertinimų. Kitoniškumo sklaida – galimybė parodyti dar vieną mūsų senosios kultūros pusę, tai būdas aptarti ir atskleisti žinomus dalykus kitame kontekste. Stebėdami mūsų gyvenimą, religines misijas atliekantys kitataučiai tapo senosios kultūros saugotojais. Kartu jie užfiksavo ir lietuvių požiūrį į Kitus, gyvenančius tarp jų, bet besielgiančius pagal kitokio – chtoniškojo pasaulio kanonus, t. y. raganaujančius, draugaujančius su velniais, buriančius ar lemiančius ateitį. Kitoniškumas ne visuomet būdavo tikras, kartais tai būdavo tik patogi priemonė pasiekti asmeninių tikslų. Raganų teismai – tartum ideologinė kitoniškumo manifestacija. Nepaprastų galių turintys žmonės savo žinojimą slėpdavo, tačiau kitataučiams suteikiamos savitos galios projektuoja tradicinę patirtį į universalių reikšmių lauką. Tradicijos, kaip ir ideologijos, keičiasi. Būti kitokiam tampa madinga. Bet mitinė suvoktis, kad Kitas ar kitaip besielgiantis yra pavojingas, turi išlikti, kaip ir mūsų tradicijomis grindžiama refleksija.

ENConceiving ourselves dans I'unité du genre humain ['in the affinity of the human being'] (Marcel Mauss), we abstract and identify the historical experience, perceive the similarities and differences in the systems of ideas and values and differentiate the unity of the world, postulating it in the definitions of the identity of the 'Other'. The 'Other' is proposed as one of the most conspicuous ideological interpretations of the individual. The earliest records on the Lithuanians were made by foreigners - writing about us the 'Others' made our past significant. One of the most interesting historical attestations - the records of the general visitation of the Lithuanian Jesuit College of Vilnius and the diaries of the pastoral activity (Liber Fructuum Spiritualium) of the seventeenth and eighteent centuries - is a kind of key to new interpretations of the past. In a traditional community there are numerous ideological contrapositions between one's own and alien, similar and different, ordinary and extraordinary. The position of the 'Other' is presented on various levels: with respect to nationality, religion, community or gender. The mythical mindset demonstrates the 'Other's' singularity in our culture and encourages the perception of the 'Other' from the position of the present. [From the publication]

ISSN:
1392-2831
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33838
Updated:
2018-12-17 11:25:52
Metrics:
Views: 13    Downloads: 6
Export: