Dialektologijos kurso vieta ugdant gimtąją kalbą vidurinėje mokykloje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dialektologijos kurso vieta ugdant gimtąją kalbą vidurinėje mokykloje
Alternative Title:
Importance of teaching dialectology in the mother tongue education at secondary school
In the Book:
Keywords:
LT
Bendrinė kalba. Kalbos norminimas / Standard language. Language standartization; Pagrindinis ugdymas / Basic Secondary Education; Tarmės. Dialektai. Dialektologija / Dialects. Dialectology.
Summary / Abstract:

LTDabartinė bendrinė lietuvių kalba yra per tūkstantmečius besivysčiusios kalbos rezultatas. Senosios kalbos supratimas padeda geriau suprasti ir dabartine kalbą. Šiandien vis labiau į pasyviąją kalbos vartoseną traukiasi tarmės, vis mažiau girdime garsinių tarmių tekstų radijo, televizijos laidose. Suprantama, kad viešumoje tarmių vartojimą apriboja tai, kad ne visi Lietuvos gyventojai tarminius tekstus gali suprasti. Vis dėlto neturėtų kilti abejonių, kad su tarmėmis mokykloje supažindinti būtina, tarmės yra labai svarbi Lietuvos kultūros dalis. Straipsnyje aptariama keletas su tarmių mokymu pagrindinėje mokykloje susijusių aspektų, svarstoma, kas lituanistui turėtų būti svarbu, supažindinant mokinius su tarmėmis, kaip tarminiai tekstai ir tekstai apie tarmę galėtų padėti formuoti mokinių kalbinius gebėjimus. Straipsniu siekiama aptarti, kiek dėmesio tarmėms skiriama vidurinėje mokykloje mokant gimtosios kalbos, atkreipti dėmesį j tarmių mokymo ir mokymosi ypatumus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendrinė kalba; Bendrinė kalba, tarmės, vidurinė mokykla, kalbiniai gebėjimai; Kalbiniai gebėjimai; Tarmės; Vidurinė mokykla; Dialects; Linguistic abilities; Secondary school; Standard language; Standard language, dialects, secondary school, linquistic abilities.

ENModern Standard Lithuanian is the result of thousands of years of language development. The understanding of the old language forms provides a better understanding of the modern ones. Nowadays dialects are more passively used, they are rare in the radio broadcasting or on television. The public use of dialects is restricted by the fact that not all Lithuanians can understand them. Still, there is no doubt that students should be introduced to dialects at school as they are a very important part of Lithuanian culture. The article discusses several aspects related to dialect teaching in basic school, and highlights the important factors that a specialist of the Lithuanian language should take into account when introducing dialects to students; also the ways of how dialect texts and texts about dialect use could help develop students' linguistic abilities are analysed in the article. The paper aims to pinpoint how much attention is practically devoted to dialects while teaching the mother tongue at secondary schools and it also focuses on the peculiarities of teaching and learning dialects. [From the publication]

ISBN:
9789955206552
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33477
Updated:
2020-05-27 17:38:27
Metrics:
Views: 10
Export: