Prancūzijos dvelksmas Kaune

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Prancūzijos dvelksmas Kaune
In the Journal:
Naujoji Romuva. 2010, Nr. 2, p. 36-43
Summary / Abstract:

LT2010 m. gegužės mėnesį Kaune Mykolo Žilinsko dailės galerijoje įvyko lietuvių dailininkų iš Paryžiaus paroda „Lietuviai Paryžiuje“. Joje eksponuoti 136 Neemijos Arbitblato, Prano Gailiaus, Vytauto Kasiulio, Žibunto Mikšio ir Antano Mončio darbai. Juos daugiausia iš privačių rinkinių ir A. Mončio muziejaus Palangoje į vieną ekspoziciją surinko vilnietis galerininkas Edvinas Žukas ir Paryžiuje gyvenantis žurnalistas Valdas Papievis. Prancūzijos lietuvių penkiukė – tik maža dalelė Lietuvą palikusių dailininkų. Paryžiuje jie atsidūrė skirtingu metu. Garsiausias iš grupės – Lietuvos žydas N. Arbitblatas (1908-1999) čia atvyko apie 1926 m. Likę keturi – Antrojo pasaulinio karo emigrantai. Kai kurie iš lietuvių „prancūzų“ tiesiogiai patyrė garsiųjų Paryžiaus mokyklos grandų įtaką. N. Arbitblatui teko kurti vienoje studijoje su P. Picasso ir H. Matisse‘u, A. Mončiui – su M. Chagallu. Nepaisant skirtingų likimų ir kūrybos atspirties taškų, juos visus vienijo modernistinis tapybos matymas. Paryžiaus mokyklos poveikis ypač akivaizdus N. Arbitblato darbuose. Paryžiaus aplinkoje sustiprėjo kūrinių ekspresija, potėpis tapo ryškus, radosi šviesos ir šešėlių kontrastai, įsivyravo tapybiškas ir tamsesnių tonų koloritas. V. Kasiulio vaizdai Paryžiuje virto žaismingomis ir grakščiomis kompozicijomis su trapiomis žmonių figūromis, gyvu, kontrastingu koloritu, drobėse susipynė lengvas liūdesys, lyrizmas ir nostalgija. Tačiau svetimos įtakos negalėjo nuslopinti etninio dailininkų savitumo. Į savo kūrinius jie dažnai įterpdavo lietuviškų motyvų, siužetų, gimtinės asociacijas keliančių vaizdų.

ENIn May 2010, M. Žilinskas Art Gallery in Kaunas hosted an exhibition of works by Lithuanian artists “Lietuviai Paryžiuje” [Lithuanians in Paris]. 136 works by Neemija Arbitblatas, Pranas Gailius, Vytautas Kasiulis, Žibuntas Mikšys and Antanas Mončys were exhibited there. The majority of them were collected from private owners and brought to the museums of Antanas Mončys in Palanga by a Vilnius gallery keeper Edvinas Žukas and a journalist living in Paris Valdas Papievis. The five French Lithuanians are only a small share of artists who left Lithuania. They arrived to Paris in different time. The most famous artist of the group – the Lithuanian Jew N. Arbitblatas (1908–1999) arrived to Paris in 1926. The remaining four are emigrants of World War II. Some of the Lithuanian “French” were directly influenced by famous personalities of Paris. N. Arbitblatas had an opportunity to work in one study with P. Picasso and H. Matisse. A. Mončys worked with M. Chagall. Despite of different fates and creative works, they were all united by modern painting. The influence of the Paris school is clearly visible in works by N. Arbitblatas. The atmosphere of Paris enhanced the expression of works, highlighted the artists’ strokes, and developed contracts of lights and shadows and darker tones. V. Kasiulis’ images in Paris turned into more vivid and graceful compositions with fragile figures of people, lively and contrast colours. However, foreign influences could not supress the ethnic peculiarities of these artists. They usually included Lithuanian motives, plots and associations in their works.

ISSN:
1392-043X
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33461
Updated:
2013-04-28 22:55:52
Metrics:
Views: 22
Export: