Simno dekanato parapijų padėtis XVII a. antrojoje pusėje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Simno dekanato parapijų padėtis XVII a. antrojoje pusėje
Alternative Title:
Make-up of the Simnas deanery in the second half of the seventeenth century
In the Journal:
Lietuvos istorijos metraštis [Yearbook of Lithuanian History]. 2011, 2010/1, p. 39-56
Keywords:
LT
19 amžius; 17 amžius; 16 amžius; Balbieriškis; Lazdijai; Leipalingis; Lenkija (Poland); Rudamina; Seirijai; Simnas; Šventežeris; Veisiejai; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Kariuomenė / Army; Sielovada. Pastoracinė veikla / Pastoral activity; Bažnyčios istorija / Church history; Bažnyčios istorija / Church history.
Summary / Abstract:

LTVilniaus vyskupijos Simno dekanatas susiformavo XVII a. viduryje. 1669 m. Vilniaus vyskupo Aleksandro Sapiegos sušauktame sinode minima, kad šį dekanatą sudarė trylika parapijų: Rudamina, Lazdijai, Simnas, Balbieriškis, Ūdrija, Meteliai, Seirijai, Šventežeris, Leipalingis (Leipūnai), Veisiejai, Berznykas, Seinai ir Punskas. Tokia dekanato struktūra išliko iki XIX a. Nuo XX a. pradžios trys senojo dekanato parapijos – Punskas, Seinai ir Berznykas – yra Lenkijos valstybės sudėtyje, tuo tarpu kitos parapijos liko Lietuvos teritorijoje. Šio straipsnio tikslas – remiantis bažnyčių vizitacijų 1669 m. ir 1674 m. medžiaga, apibūdinti Simno dekanato parapijų materialinę ir dvasinę padėtį XVII a. antrojoje pusėje. Simno dekanatas įsteigtas labai miškingame ir mažai apgyvendintame regione, kur buvo didelis valdovo domenas. Katalikų parapijos čia atsirado gana vėlai, tik XVI a. Reformacijos laikotarpiu Radvilos, galingiausia giminė regione, tapo kalvinistais. XVI a. antroje pusėje kalvinistų ir katalikų įtaka gyventojams buvo labai panaši. Simno dekanato parapijų padėtis XVII a. vis dar buvo problemiška. Bažnyčios buvo neturtingos, trūko įtakingų fundatorių, didelės dalies bažnyčių koliatorius valdovas sulaukė mažai visuomenės paramos.Pagrindinės bajorų giminės, besirūpinusios Katalikų bažnyčios padėtimi, buvo Sapiegos, Gosevskiai ir juos pakeitę Čartoriskiai. Dekanate plytėjo didelės Radvilų valdos, buvo stipriai įsitvirtinęs kalvinizmas. XVII a. vidurio karai sugriovė parapijų materialinį pagrindą, maždaug perpus sumažėjo jų ir taip nedidelės pajamos. Pagrindinė Katalikų bažnyčios problema XVII a. buvo klebonų trūkumas. Nenorėta eiti klebonauti į neturtingas parapijas kalvinistiškų gyventojų apsuptyje. Kita problema buvo klebonų aplaidumas, nerezidavimas beneficijose. Todėl nemažai dekanato bažnyčių buvo apverktinos būklės, kiaurais stogais. Vizitatoriai baisėjosi prastai prižiūrimomis Simno ir Rudaminos bažnyčiomis, labai apleistomis Seirijų ir Šventežerio bažnyčiomis. Reikėjo remonto senai Berznyko bažnyčiai, o Meteliuose reikėjo naujos bažnyčios, nes Maskvos kariuomenei ją sudeginus ten stovėjo tik koplyčia. Visos šios problemos sunkino sielovadą dekanate. Nepaisant sunkumų, dekanate minimi du stebuklingieji Švč. Mergelės Marijos atvaizdai (Seinuose ir Simne), rodantys pamaldumą Marijai. Simne ir Rudaminoje veikė Švč. Rožinio brolija. Dekanato sielovadai buvo svarbus Seinų dominikonų vienuolynas. [...]. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Bažnyčia; Bažnyčios; Katalikų bažnyčia XVII a.; Kunigai; Parapija; Sielovada; Simno dekanatas; Vilniaus vyskupija; Catholich Church in the 17th century; Church; Churches; Deanery of Simnas; Diocese of Vilnius; Parish; Pastoral care; Priests; Simnas deanery; Vilnius Diocese.

ENThe Simnas deanery of Vilnius Diocese was formed in the mid-17th century. The synod of 1669 convened by Vilnius Bishop Aleksandras Sapiega mentioned that the deanery in question consisted of thirteenth parishes: Rudamina, Lazdijai, Simnas, Balbieriškis, Ūdrija, Meteliai, Seirijai, Šventežeris, Leipalingis (Leipūnai), Veisiejai, Bcrznykas, Seinai and Punskas. Such structure of the deanery remained until the nineteenth century. From the early twentieth century three parishes of the old deanery, i.e. Punskas, Seinai and Bcrznykas, became a part of the state of Poland and the other parishes remained in the territory of Lithuania. The aim of this article is to describe the material and spiritual position of parishes of the Simnas deanery in the second half of the seventeenth century based on the materials from visitations of the deanery churches in 1669 and 1674. The Simnas deanery was established in the highly forested and little settled location with a substantial domain of the ruler. The Catholic parishes appeared there rather late, only in the sixteenth century. During the Reformation the most influential family of the region, the Radvilos, became Calvinists. In the second half of the sixteenth century the influence of the Calvinists and Catholics on the residents was more or less the same. The position of parishes at the Simnas deanery in the seventeenth century was still quite problematic. Churches were poor, influential supporters were scarce and the ruler as a patron of many churches received little support from the public.The major families of noblemen concerned with the position of Catholic churches were the Sapiegos, Gosevskiai and the Čartoriskiai (the latter replaced the Gosevskiai). The large estate of the Radvilos was situated in the deanery and the Calvinism was strongly-established. The mid-seventeenth century wars destroyed the material background of the parishes and nearly halved their already modest income. The main problem of the Catholic Church in the seventeenth century was shortage of parish priests. They were unwilling to take such positions in poor parishes surrounded by Calvinist residents. Another problem was negligence of the existing parish priests and their failure to reside at benefices. As a result a number of churches of the deanery were in a deplorable state with leaking roofs. Visitors were appalled by the badly kept churches of Simnas and Rudamina, as well as by hopelessly untended churches of Seirijai and Šventežeris. The old church of Berznykas badly needed repairs and Meteliai needed a new church since after the Moscow's fire the location had only a chapel. All those problems impeded pastoral counseling in the deanery. Despite those difficulties two miraculous paintings of Virgin Mary are mentioned in the deanery (in Seinai and Simnas) indicating devotion to Virgin Mary. Fellowship of Holy Rosary was active in Simnas and Rudamina. The Dominican monastery of Seinai was also highly significant in pastoral counseling of the deanery. […]. [text from author]

ISSN:
0202-3342; 2538-6549
Related Publications:
Gardino dekanato parapijos XVII a. antrojoje pusėje / Vaida Kamuntavičienė. Soter. 2013, 46 (74), p. 49-68.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31473
Updated:
2018-12-17 13:03:03
Metrics:
Views: 43    Downloads: 19
Export: