"Ornamentinio" matymo prielaida

LDB
RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisStraipsnis / Article
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
Antraštė"Ornamentinio" matymo prielaida
AutoriaiUogintas, Arūnas
LeidinyjeKūrybos erdvės . 2005, Nr. 2, p. 99-109
PastabosLDB Open.
Reikšminiai žodžiai
LTMeno kūrinys; meninė raiška; ritmas dailėje
Santrauka / Anotacija

LTDailininkai savo darbų ornamentikoje dažnai "slepia" vaizdą ar sprendžia erdvines problemas naudodamiesi įvairiomis perspektyvos, optikos taisyklėmis. Visi žinome linijinės perspektyvos taisykles, bet kaip yra su pasikartojimu, ornamentu? Gal egzistuoja dar viena vaizdo suvokimo sistema? Gal toks plokštuminis matymas vystėsi per amžius paraleliai su erdviniu? Pavyzdžiui, kai žiūrime į vyšnios medį, aplipusį vaisiais, mums lyg ir nesvarbu kuri šakelė yra arčiau ar toliau. Instinkto vedami, vertiname daug ar mažai yra vyšnių. Jei tarp raudonų uogyčių - tarpeliai dideli, vaisiai išsidėstę retai, tai derlius mažas. O jei vyšnių daug, dominuoja raudona spalva, tarpeliai tarp uogų maži - daug maisto. Tokiame gamtos stebėjime - ornamentiniame matyme labai svarbu dėmių išsidėstymo ritmas, linijos, geometrija, kitaip tariant, ornamentika. Perspektyvos samprata žmogaus pasąmonėje susiformuoja tam tikrose sąlygose, nors kai kurie erdvės suvokimo būdai jau glūdi joje nuo gimimo. Įdomu pastebėti, kad tam tikrais atvejais (žiūrint į miško tankmę ar lapiją) mums sunku matyti erdvę, perspektyvą ir nejučiom šis vaizdas virsta plokštuma, suskaidyta ornamentu, ritmu. Tarytum čia galioja jau kitos matymo taisyklės, lyg "ornamentinis" matymas ar ypatingas plokštumos matymo būdas. Aišku, tai tik prielaida, hipotezė. Manau, ne vienas dalininkas ar meno kūrinių tyrinėtojas papildys ar paneigs šiuos mano teiginius, tačiau pripažinkime, kad malonu ieškoti ir atrasti, lyginti ir tyrinėti vaikų, dailininkų mėgėjų ir profesionalų darbus, vėl ir vėl prisiliesti prie kūrybos ištakų ir meno prigimties. [Iš leidinio]

ENThe theory of art origin is researched in several nations from various art aspects. The comparison between tattoos of aborigine faces and modern soldiers' camouflage is presented. The ways of "recording" space on plane surfaces, types of perspectives in children's drawings are reviewed; the link between those types in children's drawings and works of artists of various epochs is presented. The assumption of ornamental way of seeing is raised. The origin of ornament is researched. [From the publication]

ISSN1822-1076
Mokslo sritisMenotyra / Arts
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/3006
Atnaujinta2018-12-17 11:37:02
Metrika Peržiūros: 5