Примеры интерпретации структуры створчатых алтарей-киотов в православной и униатской живописи Белоруссии XVIII-XIX веков : жертвенники и переносные общинные иконы

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Rusų kalba / Russian
Title:
Примеры интерпретации структуры створчатых алтарей-киотов в православной и униатской живописи Белоруссии XVIII-XIX веков: жертвенники и переносные общинные иконы
Alternative Title:
XVIII-XIX amžiaus Baltarusijos stačiatikių ir unitų suveriamų tapytų altorių struktūros aiškinimo pavyzdžiai: aukojimo stalai ir nešiojamosios bendruomenių ikonos
In the Book:
Socialinių tapatumų reprezentacijos Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūroje / sudarytoja Aistė Paliušytė. Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2010. P. 397-421. (Dailės istorijos studijos ; 4)
Keywords:
LT
19 amžius; 18 amžius; Baltarusija (Belarus); Lietuva (Lithuania); Ikonografija / Iconography; Religinis menas / Religious art; Vienuolijos / Monasteries; Bažnyčia / Church.
Summary / Abstract:

LTViduramžių suveriamo altoriaus tipas tapo aktualus ir paklausus XVIII a. LDK meninio gyvenimo periferijoje. Vienas tokių – Baltarusijos sakralinio meno paminklas – aukojimo stalas iš stačiatikių Pokrovo cerkvės Chotlianų kaime greta Slucko, datuojamas XVIII a. pabaiga – XIX a. pradžia. Kai kurios jo tapytos kompozicijos remiasi Počajivo Akatisto (1795) graviūromis. Stačiatikių cerkvės altoriuje aukojimo stalas simbolizuoja Betliejaus olą ir Golgotą, prie jo vyksta Proskomedija. Aukojimo stalas yra dvitarpsnės spintos konstrukcijos. Apatiniame tarpsnyje šoninės sienelės išorėje yra kūdikėlio Jėzaus atvaizdas ant kryžiaus, o durelėse – kompozicija „Kainas ir Abelis“. Viršutinio tarpsnio išorėje, priekinėse ir šoninėse mensos durelėse, nutapytos scenos „Kryžiaus nešimas“ ir „Abraomo auka“. Kiekviena iš dviejų durelių atsiveria į vieną plokštumą su galine aukojimo stalo-spintelės sienele. Aukojimo stalo dekoro meninė programa remiasi objekto liturgine paskirtimi, ji skirta Kristaus aukai, susietai su Senojo Testamento provaizdžiais. Nematoma pasauliečių, šio aukojimo stalo tapyba išraiškingai atskleidžia to meto Baltarusijos stačiatikių dvasininkų meninius siekius. XX a. pradžioje daugelyje Slucko cerkvių dar nuo senų laikų buvo išlikusių aukojimo stalų, analogiškų aprašytam paminklui. Aprašuose taip pat minimos, nors neišlikusios, cechų brolijų „spintelės“, kurių sąvaros buvo puoštos tapyba. Tikriausiai iš cechų ir brolijų spintelių bei ikonų kilo XVIII-XIX a. Rytų Baltarusijos kaimuose plačiai paplitusios nešiojamos trijų dalių suveriamos ikonos.Reikšminiai žodžiai: Aukojimo stalai; Aukojimo stalas; Baltarusijos stačiatikiai; Baltarusijos unitai; Nešiojamosios bendruomenių ikonos; Stačiatikiai, sakralinis menas; Suveriami tapyti altoriai; Belarussian Orthodoxy; Belarussian Uniates; Communities' mobile icons; Folding painted altars; Offertory table; Orthodox sacred art; Sacrificial table; Baltarusija (Belarus).

ENThe type of the Medieval folding altar became relevant and saleable in the 18th c. on the periphery of artistic life of the Grand Duchy of Lithuania. One of them – the Belarusian monument of sacred art – the table of oblation from the Pokrov Orthodox Church in Chatlany village near Slutsk dating back to the late 18th c. – early 19th c. Some of its painted compositions are based on engravings of Počajiv’s Akathist (1795). The table of oblation in the Orthodox church altar symbolizes the cave of Bethlehem and Golgotha​​, Proskomedia takes place next to it. The table of oblation is a double-arched cabinet. The outer side of the sidewall in the lower arch has an image of the baby Jesus on the cross, and on the doors there is “Cain and Abel” composition. “Carrying of the Cross” and “Abraham’s Sacrifice” scenes are painted on the outer side of the upper arch, on front and side mensa doors. Each of the two doors opens in one plane with the end wall of the table-cabinet of oblation. Artistic programme for décor of the table of oblation is based on the object’s liturgical purpose, it is intended for the sacrifice of Christ related to archetypes of the Old Testament. Invisible to laymen, painting of this table of oblation expressively reflects artistic aspirations of the Belarusian Orthodox clergy of those times. In the early 20th c., many churches of Slutsk had tables of oblation similar to the described monument preserved from old times. Descriptions also mention “cabinets” of shop brotherhoods, although not preserved, whose leaves were decorated with painting. Portable three-piece folding icons widespread in East Belarusian villages in the 18th-19th c. probably descended from icons and cabinets of shops and brotherhoods.

ISBN:
9789955868293
ISSN:
1822-2285
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/28714
Updated:
2018-12-17 12:50:09
Metrics:
Views: 21    Downloads: 6
Export: