LTŠie – 2010-ieji metai Lietuvos Steigiamojo Seimo istorijoje jubiliejiniai Turėdamas specialų Lietuvos piliečių – rinkėjų – mandatą valstybės steigimo funkcijai atlikti, iškilmingu atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės, kaip įvykusio fakto, 1920 m. gegužės 15 d. deklaravimu Steigiamasis Seimas teisiškai fiksavo valstybės tapsmą ir nustatė jos konstitucinius pagrindus. Tai neblėstančios reikšmės Steigiamojo Seimo nuopelnas, juolab kad su šia jo rezoliucija ir prieš tai – 1918 m. vasario 16 d. – priimtu ne mažiau žinomu Lietuvos Tarybos nutarimu taip pat yra siejamas prieš dvidešimt metų pakartotinai atkurto Lietuvos valstybingumo teisinis ir istorinis tęstinumas: Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos – Atkuriamojo Seimo 1990 m. kovo 11 d. akte „Dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo“ jie įvardijami niekada nenustojusiais teisinės galios ir likusiais Lietuvos valstybės konstituciniu pamatu. Bet tam, kad Steigiamasis Seimas anuomet tikrai galėtų kalbėti visos tautos vardu, kad niekam nekeltų abejonių dėl atstovavimo, jo rinkimai, nepaisant dar neįveiktų pokario sunkumų, sutelktų išpuolių iš agresyvių kaimyninių valstybių pusės ir besikuriančiai valstybei natūraliai kylančių sunkumų, demokratijos požiūriu turėjo būti surengti nepriekaištingai. Šiame straipsnyje aptariamos jaunos valstybės pastangos sukurti teisines prielaidas, galėsiančias užtikrinti tikrai demokratinius kanonus atitinkančius Lietuvos Steigiamojo Seimo rinkimus ir galimai tobulesnį tautos atstovavimą.
ENThe article is intended to mark the ninetieth anniversary since the start of work of the Constituent Seimas of Lithuania, which legally stated the restoration of the Independent Sate after the First World War and established its constitutional foundation. It discusses the effort of the young State to develop legal prerequisites for ensuring a genuinely democratic election to the Constituent Seimas of Lithuania and the highest possible level of representation. The analysis of the legal preparation for the elections to the Constituent Seimas of Lithuania is first of all focused on the peripeties related with the drafting of the law on the elections: the endeavor to choose an appropriate composition of the drafting commission; the activity of the commission; and the democratic principles of the law drafter by it. In addition, by providing women with the right to vote, the law on the elections to the Constituent Seimas surpassed in this respect the majority of democratic States of Europe of that time; the law also established a lower voting age (17 years) for the military than that of the other citizens. The article also analyses the effort of the State to create such a political atmosphere which could be the most conducive for the election by rejecting the deviancies not typical to a democratic political regime which had been determined by the situation of war and could not avoid affecting first of all the electoral campaign, which traditionally used such media of expression as the press, public meetings, and rallies – social events which usually are subject to greatest restrictions during the state of war [...].