Kultas Transalpinės Europos religijose

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kultas Transalpinės Europos religijose
In the Book:
Nuo kulto iki simbolio / sudarė Elvyra Usačiovaitė. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2002. P. 14-32. (Senovės baltų kultūra ; t. 6)
Keywords:
LT
Švedija (Sweden); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Mitologija / Mythology; Kultūros istorija / Cultural history.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje tyrinėjamos transalpinės Europos religijos, kurios sudarė gana vientisą religinį pasaulį Šiaurės, Vidurio ir Rytų Europos dalyje. Darbe analizuojamos transalpinių religijų kulto vietų sąrangos, būdingi ritualai. Visų pirma tradicinis transalpinės Europos kulto vietos požymis yra miškas, giraitė, medis, akmuo, uola, kalnas ar panašiai. Pirma sąlyga – atviras dangus. Šventovės imamos įrenginėti tik Viduržemio jūros baseino religijų ar krikščionybės įtakoje, ir tai greičiau čia ne prabangūs rūmai dievams, o sakraliniai mediniai statiniai, skirti aukojimams. Be to, jie atviri iš šonų, t. y. tik stogas ir keturi stulpai, arba be stogo (Vilniaus šventykla). Tad religinė sistema be šventyklų visiškai gali egzistuoti, jei yra kulto centrai, susiję su gamtos objektais, ir šie garbinami kaip dievybių buveinės. Šioms religijoms būdingas gana tvirtas žynių luomas. Įstabu, kad tarp prūsų ir keltų žynių beveik nėra tarpinės grandies, tai dvi druidizmo salos; vis dėlto tam tikra pereinamoji grandis yra iš esmės teokratinė Palabio slavų organizacija, kurioje aplink šventoves telkiasi gentys, centrai, sakraliniai, kariniai ir pasaulietiniai, tik žynių luomas neturi tokių plačių įgaliojimų kaip Galijoje ir Prūsijoje. Germanų žynių luomas, kaip ir pats germanų religingumas silpnas, tačiau tokie reiškiniai kaip Upsalos šventykla liudytų, jog susiformavo labai stiprūs religiniai centrai, kurių negalėjo nepaisyti joks pasaulietinis valdovas; neatsitiktinai senoji Švedijos sostinė Upsala, o Vilnius ir iki tapdamas sostine buvo religiniai centrai.Reikšminiai žodžiai: Baltai; Keltai; Kultas; Mitologija, kultas; Senosios religijos; Slavai; Transalpinė Europa; Žyniai; Balts; Celts; Cult; Mythology; Old religions; Prophets; Slavs; Transalpic Europe.

ENThe article analyses European Transalpine religions, which constituted pretty integral religious world in Northern, Middle and Eastern part of Europe. The thesis analyses the structure of cult sites of Transalpine religions. First of all, a traditional feature of transalpine European cult site was a forest, grove, tree, stone, rock, mountain, etc. First condition – open sky. Temples were started to set out only on the influence of religions of the Mediterranean sea basin or the Christianity, and they did not look like luxurious mansions for gods, but more like sacral wooden structures with a purpose of sacrifice. Moreover, their sides were open, i.e. included just the roof and four pillars, or no roof at all (Vilnius Temple). Therefore, religious system might have well existed without temples, only with centres of cult, which were related to the objects of nature, and were worshiped as residences of divinities. These religions were characteristic of pretty stable caste of magi. Astonishingly, between Prussian and Celtic magi there was almost no medium link, they were just two islands of Druidism, yet, a specific transitional link might have been an essentially theocratic organisation of Polabian Slavs, where around temples tribes used to gather, also sacral, military and civil centres were founded, only the caste of magi did not have such big powers as in Gaul and Prussia. Germanic caste of magi as well as the religiousness of the Germanic people was weak, however, such phenomena as Uppsala temple witnesses that very strong religious centres were formed, which might not have been disregarded by any lay leaders; it is not incidental that Uppsala was the capital city of Sweden, and Vilnius before becoming the capital city was a religious centre.

ISBN:
9986638283
Related Publications:
Augimo samprata senojoje lietuvių kultūroje / Elvyra Usačiovaitė ; Kultūros, filosofijos ir meno institutas. Vilnius : Versus aureus, 2005. 288 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27491
Updated:
2013-04-28 21:20:52
Metrics:
Views: 14
Export: