M. K. Čiurlionio meninio pasaulio impresijos rusų menininkų kūryboje : originalūs kūriniai ir klastotės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
M. K. Čiurlionio meninio pasaulio impresijos rusų menininkų kūryboje: originalūs kūriniai ir klastotės
Alternative Title:
Impressions of M. K. Čiurlionis' art in the creative work of Russian artists: originals and forged paintingeng
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2005, t. 38, p. 21-35. Dailės parafrazės. XX amžius
Keywords:
LT
Lietuva (Lithuania); Rusija (Russia); Simbolizmas / Symbolism.
Summary / Abstract:

LTM. K. Čiurlionio gyvenimas ir kūryba daugeliu saitų susijusi su XX a. pr. Rusijos meno pasauliu. Straipsnyje siekiama aptarti tuos XX a. I p. rusų dailininkų kūrinius, kurie yra tiesiogiai inspiruoti lietuvių dailininko M. K. Čiurlionio kūrybos. Nors Čiurlionis kai kurių rusų menininkų vadintas „gyvuoju genijumi“, „nematomo pasaulio aiškiaregiu“, jo kūryba rusų dailės kritikos liko neįvertinta, nepripažinta. Tačiau M. K. Čiurlionio menas Rusijoje turėjo pasekėjų, buvo kopijuojamas ir kūrybingai „tęsiamas“. Kai kurie rusų dailininkai lietuvių menininko darbuose atrado bruožų, artimų rusiškajai „spalvų muzikos“ problematikai, juos artino tapybos ir muzikos jungimo idėja. Idėjiškai jie priklausė tai pačiai simbolizmo krypčiai, kuri sureikšmino gamtos ir kosmoso galias. Nikolajaus Benua paveikslai labai aiškiai atspindi tai, ką lietuvio dailėje suprato ir vertino kai kurie rusų menininkai. Šis dailininkas savo darbuose M. K. Čiurlionio temomis išryškino simbolistinę pasaulio dvilypumo idėją, pasinaudojo lietuvių dailininkui būdinga grafiška linijine maniera, sekė daugiamatiškumu ir tipišku M. K. Čiurlionio žiūrėjimu iš aukštai. Atskirą rusų autorių darbų grupę sudaro paveikslai, kuriuos sąlygiškai galima vadinti dedikacijomis M. K. Čiurlioniui. Darbų, inspiruotų M. K. Čiurlionio kūrybos, esama tiek rusų, tiek lietuvių tapyboje. Taip pat straipsnyje aiškinamasi Niujorko Tayanos galerijoje saugomo paveikslo„Likimo ranka“, priskirto M. K. Čiurlioniui, atributacijos problema bei atmetama lietuvių dailininko autorystė.Reikšminiai žodžiai: Sekimas M. K. Čiurlionio kūryba; Rusų simbolistai; Mir iskusstva; Simbolizmas; Neoromantizmas; Originalas; Klastotės; Tatjanos galerija; "Čiurlionizmas"; Antropomorfizacija; Antropomorfinės formos; M. K. Čiurlionis; Symbolism; Neoromantism; St. Peterburg; Mir iskusstva; "Music of colours"; "Čiurlionisms"; Anthropomorphisation; Anthropomorphic forms; Copy; Original; Forgery.

ENThe article discusses the influence of the Lithuanian artist Mikalojus Konstantinas Čiurlionis on the Russian artists in the first half of the 20th century. Unrecognised and unappreciated by Russian critics, M. K. Čiurlionis’ art was nevertheless copied and creatively “built on”. Russian painters and the Lithuanian artist shared a common interest in “music of colour” and the idea of combining painting and music. They belonged to the trend of symbolism, which emphasised the powers of nature and cosmos. Nicholas Benois’ paintings serve as an illustration of those features of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis’ art that were understood and appreciated by the Russian artists. In his works of art, drawing on M. K. Čiurlionis’ themes, the painter revealed the symbolist ideas of the world’s duality, made use of the imagery and the graphic linear manner characteristic of the Lithuanian painter. The article looks at the Russian artists’ paintings inspired by Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Works of a little-known painter Nina Varypajeva are analysed in great detail. The artist distinctively combines abstract forms with realistic motives. Nina Varypajeva’s paintings pay tribute to the renowned composers, Mikalojus Konstantinas Čiurlionis among them. A painting from “Tatiana” gallery in New York called “The Hand of Fate” and ascribed to Mikalojus Konstantinas Čiurlionis is considered in the article. Its attribution is questioned and M. K. Čiurlionis’ supposed authorship is rejected.

ISSN:
1392-0316
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/2736
Updated:
2018-12-17 11:36:46
Metrics:
Views: 53    Downloads: 6
Export: