The Effectiveness of cooperation of industrial enterprises

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Effectiveness of cooperation of industrial enterprises
Alternative Title:
Gamybos įmonių kooperacijos efektyvumas
In the Journal:
Journal of business economics and management. 2010, Vol. 11, no. 2, p. 283-296
Keywords:
LT
Konkurencija / Competition.
Summary / Abstract:

LTKooperacija yra vienas iš įmonės strateginės elgsenos būdų siekiant išlikti rinkoje. Tai nuolatinių ilgalaikių gamybinių ryšių nustatymas tarp ūkiškai ir teisiškai savarankiškų įmonių. Svarbus vaidmuo kooperacijoje tenka jos pasiekto lygio matavimui, nes be to neįmanoma nagrinėti jos poveikio įmonių komercinės veiklos efektyvumui, nustatyti šio poveikio ribų, efektyvios kooperacijos sąlygų ir pan. Remiantis pasiūlyta įmonių kooperacijos pasiekto lygio nustatymo formule, atlikta kooperacijos poveikio įmonės konkurencinės veiklos rezultatams analizė parodė, kad jis nėra stiprus, vadinasi, dar nerastos tinkamos organizacinės jos formos. Kooperacija daro didžiausią įtaką įmonės turto pelningumui. Gamybos funkcijų kooperavimo analizė parodė, kad labiausiai įmonių turto pelningumą veikia gamybos bei naujų technologijų ir produkto išvystymo kooperavimas. Didelę įtaką kooperacijos efektyvumui taip pat turi partnerių skaičius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Konkurencingumas; Kooperacijos matavimas; Kooperacijos poveikis įmonei; Įmonės kooperacija; Įmonės korporacija; Competitiveness; Cooperation influence; Cooperation management; Cooperation measurement; Cooperation of enterprises.

ENCooperation is a strategy of an enterprise, seeking to retain its market share. The cooperation means the establishment of long-term relations of production between economically and legally independent enterprises. The measurement of the level of cooperation achieved plays an important part in this process because it helps to determine the effect of cooperation on the efficiency of commercial activities of an enterprise, as well as the extent of cooperation influence, the conditions required for effective cooperation of enterprises, etc. In the present investigation, the analysis of the cooperation influence on the competitiveness of an enterprise is made, based on the suggested formula for determining the level of the cooperation achieved by enterprises. The analysis performed shows that this influence is not strong, implying that the appropriate organisational forms of cooperation have not been found yet. Cooperation mainly affects the profitability of an enterprise. The analysis of cooperation in the area of production shows that cooperation in production, and the development of new technologies and new products is most important for achieving enterprise profitability. The number of partners also has a great influence on cooperation effectiveness. [From the publication]

ISSN:
1611-1699; 2029-4433
Related Publications:
Ryšių rinkodara per vartotojų lojalumo prizmę / Juozas Bivainis, Irena Daukševičiūtė, Neringa Vilkaitė. Verslas: teorija ir praktika. 2011, t. 12, Nr. 4, p. 348-361.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27209
Updated:
2021-04-14 13:01:03
Metrics:
Views: 17    Downloads: 2
Export: