Dailininkas Jonas Mackevičius

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dailininkas Jonas Mackevičius
Alternative Title:
Painter Jonas Mackevičius
In the Book:
Raguva / vyriausiasis redaktorius Romaldas Samavičius. Vilnius: Versmė, 2001. P. 1013-1031. (Lietuvos valsčiai; kn. 8)
Keywords:
LT
Jonas Mackevičius; Mykolas Elvyras Andriolis; Paulius Galaunė; Italija (Italy); Kaunas. Kauno kraštas (Kaunas region); Raguva; Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Parodos / Exhibitions; Tapyba / Painting.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariamas dailininko Jono Mackevičiaus kūrybos kelias ir meninė veikla. Tapytojas, baigęs Imperatoriškąją dailės akademiją Peterburge, prisidėjo prie lietuvių dailės sąjūdžio ir dalyvavo beveik visose Lietuvių dailės draugijos parodose, o nuo 1910 metų buvo šios draugijos narys. Nors ir būdamas nuoseklus realizmo adeptas, Mackevičius nepajėgdavo atsispirti pagundai tapomą objektą idealizuoti, pagražinti, įsprausti į tam tikrus mokyklos padiktuotus ikonografinius rėmus. 1914 m. jis išvyko į Italiją. Šio periodo darbuose realizmo ir akademizmo reliktai susipynė su impresionizmo elementais. Dailininkui sugrįžus į Lietuvą, jis dėstė Kauno meno mokykloje. Mackevičius aktyviai dalyvavo meno gyvenime ir dailės parodose. 1932 m. jis prisidėjo steigiant Lietuvos dailininkų draugiją, vėliau tapo Lietuvos dailininkų sąjungos Realistų sekcijos nariu. Vieną ryškiausių pėdsakų Mackevičius paliko istoriniame žanre. Jo nutapytose drobėse ryški Vytauto Didžiojo adoracija. Vytautinės drobės liko ne tik aukščiausiu paties Mackevičiaus kūrybiniu pasiekimu, bet ir ryškiausia visos tarpukario Lietuvos istorinės tapybos viršūne. Dėl objektyvių priežasčių Lietuvos istorinei tapybai ne itin toli pažengus nuo prieškarinių laikų minėtieji Mackevičiaus paveikslai taip ir neįgijo platesnio žanrinio konteksto, liko tarsi kokia dailės istorijos marginalija, tačiau ir šiandien dar tebeatlieka tą pirminę reprezentacinę funkciją.Reikšminiai žodžiai: Dailininkai; Dailės istorija; Dailės paroda; Istorinis žanras; Istorinė tematika; Jonas Mackevičius; Kapris; Kaunas; Kauno meno mokykla; Lietuvos tapyba; Mykolas Elvyras Andriolis; Paulius Galaunė; Peizažas; Raguva; Raguvos apylinkės; Realizmas; Sankt Peterburgas; Tapyba; 20 amžius; Art exhibition; Art history; Capri; First half of the 20th century; Historical painting; Historical topics; Jonas Mackevičius; Kaunas; Kaunas art school; Landscape; Lithuanian painting; Michal Elwiro Andriolli; Painter; Painting; Paulius Galaunė; Raguva; Raguva surroundings; Realism; Saint Petersburg.

ENThe article is dedicated to the creative life and artistic activities of artist Jonas Mackevičius. The painter graduated from the Imperial Academy of Art of St. Petersburg, contributed to the Lithuanian art movement and was involved in almost all exhibitions run by the Lithuanian Art Society, and since 1910 was a member of the same society. Despite being a moderate adept of realism, J. Mackevičius could not resist temptation to idealise an object of art, to make it better and adapt it to some iconographic framework set by the school. In 1914 he left for Italy. The works of the period display relics of both realism and academic approach, intertwined with elements of impressionism. As the artist came back to Lithuania, he taught at Kaunas school of art. J. Mackevičius was actively involved in the artistic life and art exhibitions. In 1932 he contributed to establishment of the Lithuanian Society of Artists, and joined the Section of Realists at the Lithuanian Society of Artists. J. Mackevičius left very visible evidence in historic genre. His canvas display clear adoration of Vytautas Magnus. The canvas dedicated to Vytautas not only account for highest creative accomplishment of J. Mackevičius, but also the supreme achievement of historical painting in Lithuania in the interwar period. Given objective reasons, historical painting in Lithuania did not see much progress from the pre-war time, and the above paintings by J. Mackevičius did not acquire any wider context of genre, and still account for marginal period in the history of art; however they still carry out the same representing function.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27097
Updated:
2013-04-28 21:14:38
Metrics:
Views: 58
Export: