Intertekstinio tinklo struktūra ir reikšmė Kosto Ostrausko pjesėje "Belladonna"

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Intertekstinio tinklo struktūra ir reikšmė Kosto Ostrausko pjesėje "Belladonna"
In the Book:
XX amžiaus literatūros teorijos: konceptualioji kritika / parengė Aušra Jurgutienė. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2010. P. 421-441
Keywords:
LT
Edouard Manet; James Abbott Mcneill Whistler; Kostas Ostrauskas; Dailė / Art; Literatūros teorija ir kritika / Literary science and criticism; Muzika / Music.
Summary / Abstract:

LTKosto Ostrausko drama - ypatingas kultūros reiškinys, dažniausiai siejamas su avangardo ir absurdo, modernizmo ir postmodernizmo teatru. Tačiau bandymai surasti tinkamą estetinį rėmą lietuvių ar Vakarų literatūros istorijoje paradoksaliai nuvertina tyrinėtojų pabrėžiamą ostrauskiškos dramos savitumą, skatinantį prisiminti dramos kaip „iš dalies literatūros“ žanro, kaip „teatrinės literatūros“ suvokimą. Kaip pažymi José Ortega y Gassetas, dramos kūrinio neišbaigtumas reikalauja scenos tam, kad būtų užpildytos „tuščios properšos“, kad atsirastų vizualus pjesės matmuo . Ir kai jos „nematomi“ kalbantys personažai pavirsta kūniškomis figūromis, t. y. kai drama rodoma teatro scenoje, žiūrovas verčiamas įsisąmoninti aiškiausią tiesą ir kartu „keisčiausią ir nuostabiausią nuotykį žmonijos istorijoje“, kad matydamas Elsinoro pilį jis tuo pat metu mato, jog tai nėra pilis, - tai drobės ir kartonai (dekoracijos), kad matydamas Hamletą jis tuo pat metu mato, jog tai aktorius, o ne Hamletas, kad „daiktai ir žmonės scenoje prezentuojasi mums reprezentuodami kitus daiktus ir asmenis“. Ostrausko atveju prigimtinis teatro dvilypumas pasireiškia pačiame literatūros tekste, paneigiančiame dramos kaip „teatrinės, neišbaigtos literatūros“ apibūdinimą, kuriančiame sceną ant popieriaus lapo. Ostrausko tekstas, skiriantis ypatingą dėmesį vizualiam literatūros matmeniui, provokuoja sceninį dvilypės reprezentacijos efektą. [Iš straipsnio]Reikšminiai žodžiai: Avangardizmas; Dailė; Edouard Manet; Intertekstualumas; James Abbott Mcneill Whistler; Kostas Ostrauskas; Lietuvių drama; Literatūra; Metatekstas; Muzika; Art; Avant-gardeism; Edouard Manet; Inteetextuality; Kostas Ostraukas James Abbott McNeill Whistler; Kostas Ostrauskas; Literature; Lithuanian drama; Metatext; Music.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/26691
Updated:
2018-06-20 23:44:26
Metrics:
Views: 41
Export: