Šv. Brunono Kverfurtiečio freskos Pažaislio kamaldulių vienuolyne

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Šv. Brunono Kverfurtiečio freskos Pažaislio kamaldulių vienuolyne
Alternative Title:
Frescoes of st. Bruno of Querfurt in the Camaldulian monastery in Pažaislis
In the Journal:
Lietuvių katalikų mokslo akademijos metraštis [LKMA metraštis]. 2009, t. 32, p. 173-193
Keywords:
LT
Kristupas Zigmantas Pacas; Mikelandželas Palonis (Michelangelo Palloni); 11 amžius; 17 amžius; 18 amžius; Lenkija (Poland); Lietuva (Lithuania); Pažaislis; Šventieji / Saints; Vienuolijos / Monasteries.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas šv. Brunono Kverfurtiečio freskų Pažaislio kamaldulių vienuolyne analizei. Darbe teigiama, kad Šv. Brunonas čia pasirodo kaip vienas pirmųjų kamaldulių pirmtakų, sektinas pavyzdys, kurį vienuoliams visuomet turėjo priminti nutapytas freskų ciklas. Autorius nurodo, jog freskos išdėstytos kaip nuoseklus pasakojimas, kuriame kruopščiai atrinkti svarbiausi Šv. Brunono gyvenimo, kankinystės ir garbinimo momentai. Akcentuojama, kad vienodai puiki yra ir tapytojo M. Palloni'o darbo technika, ir tapybinio pasakojimo „scenarijaus“ parinkimas. Nors freskos nutapytos sekant P. Damianio pasakojimu apie Šv. Brunono kelionę pas pagonių rusų karalių, straipsnyje autorius mano, jog neteisinga teigti, kad Šv. Brunono istorija nutapyta Pažaislio freskose dėl to, jog tai buvo pirmasis misionierius Lietuvos paribyje – Kvedlinburgo analų šaltiniai, paminintys Lietuvos vardą, buvo paskelbti vėliau nei tapytos Pažaislio freskos. Todėl kamalduliai, mecenatas K. Z. Pacas ar tapytojas M. Palloni nė neįsivaizdavo, kad jo istorijos aprašyme galėjo nuskambėti Lietuvos vardas. Iš to autorius daro išvadą, kad neverta tikėtis, jog aptariamame XVII a. tapybiniame Pažaislio vienuolyno cikle stengtąsi parodyti pirmąją būtent lietuvių krašte vykusią misiją. Straipsnyje teigiama, kad Šv. Brunonas visų pirma vertintinas kaip vienas pirmųjų misionierių, Šv. Romualdo mokinys ir sekėjas, pavyzdys Lenkijos ir Lietuvos kamaldulių provincijoje XVII a. gyvenantiems vienuoliams.Reikšminiai žodžiai: Freska; Freskų ciklas; Kamalduliai; Kristupas Zigmantas Pacas; Michelangelo Palloni; Mikelangelo Palloni, Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčios ir vienuolyno ansamblis; Pažaislio kamaldulių vienuolynas; Šv. Brunonas Kverfurtietis; Šv. Petras Damianis; Šv. Romualdas; Cycle of the frescoes; Fresco; Kristupas Zigmantas Pacas; Michelangelo Palloni; St Bruno of Querfurt; St Peter Damian; St Romuald; The Camaldulian Monastery in Pažaislis; The Camaldulian monks; The Church of the Visitation of Virgin Mary to Elisabeth and monastery ensemble; The Saint Bruno of Querfurt.

ENThe article is dedicated to the analysis of frescoes of St Bruno of Querfurt in the Camaldulian Monastery in Pažaislis. The author claims that St Bruno of Querfurt is depicted here as one of the first predecessors of Camaldulian monks, an example to follow, which this cycle of frescos should always remind of. The author indicates that frescos are arranged as a coherent narrative depicting the key moments of life, martyrdom and worshiping of St Bruno of Querfurt. The author also highlights that the technique used by painter M. Palloni and the selection of a narrative in paintings are equally perfect. Although frescoes were painted following the narrative by P. Domiani about the journey of St Bruno of Querfurt to the pagan Russian king, the author of the article believes that it would be wrong to claim that the story of St Bruno of Querfurt was depicted in Pažaislis frescoes because he was the first missionary in the periphery of Lithuania. Therefore, Camaldulian monks, the patron K. Z. Pac or the painter M. Palloni could not even imagine that the name of Lithuania could be mentioned in the description of his history. Therefore, the author concludes that it is not worth hoping that the discussed cycle of Pažaislis frescos of the 17th c. was aimed at depicting the first mission in Lithuania. The author claims that St Bruno of Querfurt was primarily regarded as one of the first missionaries, St. Romuald's student and follower, an example for Camaldulian monks living in Camaldulian provinces in Poland and Lithuania in the 17th c.

ISSN:
1392-0502
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24395
Updated:
2018-12-17 12:37:58
Metrics:
Views: 32    Downloads: 6
Export: