LTStraipsnyje gvildenamas klausimas, koks buvo Vinco Kudirkos santykis su įtakingiausiomis ano šimtmečio srovėmis – romantizmu ir pozityvizmu. Apžvelgiamas literatūrologinis aspektas – Kudirkos kūrybos vieta, statusas XIX a. srovių ir konvencijų kontekste. Būsena „tarp“ adekvačiai atspindi esminius Kudirkos veiklos, literatūrinės kūrybos bruožus, pasirinkimą ir apsisprendimą suvienyti romantinį polėkį, ryžtingą, kovojantį tautiškumą su blaiviais, racionaliais pozityvisto veiksmais. Kudirkai artimiausios buvo tos romantikų idėjos, kuriomis buvo formuluojami kūrėjo uždaviniai sociumo atžvilgiu. Visų pirma dvasinis maksimalizmas, kuris verčia atiduoti tikslui visas jėgas. Tokia programinė nuostata įpareigoja kovoti su jos priešais visomis, netgi drastiškiausiomis priemonėmis, paaukojus savo asmeninį likimą, meilę, tampant keršijimo už tėvynę įrankiu. Romantiko būsena – ne tik didžiausią dvasinę įtampą išreiškiančios individualios emocijos, bet ir sujausminto proto elgsena, pajaustos pareigos vykdymas. Maksimalistinis romantiškas įsipareigojimas buvo kūrėjo egzistencinis veiklos impulsas. Iš čia stiebėsi ir reiškėsi daugelis Kudirkos siekinių. Pirmiausia – „nacionalistinis“ rūpestis dėl savos kalbos, tautybės gelbėjimo ir puoselėjimo. Šitaip modifikuojamas romantizmo konceptas Kudirkos elgsenoje, veikloje, kūryboje, įgauna naujų bruožų, artinančių jį prie pozityvizmo postulatų ir idėjų. Tokia fenomenali simbiozė tarp romantizmo orbitoje suformuluotų siekių ir pozityvistinės veiklos tėvynės labui susiklosto į esminę lietuviškosios kultūros raidos „sąmoningumo trajektoriją“.
ENThe article analyses Vincas Kudirka’s relations with the most influential trends of the century, i.e. Romanticism and Positivism. The literary aspect, i.e. the place and status of Kudirka’s works within the context of the trends and conventions of the 19th centuries. The status “between” adequately reflects the key features of Kudirka’s activities, literary works, his choice and decision to unite the romantic flight, the determined nationalism with sober and rational actions of positivism. Kudirka supported romantics’ ideas, which shaped the artist’s aims in respect of society. First of all, it was spiritual maximalism, which requires all the efforts for the aims. Such an attitude obliges to fight against its enemies by using all and even drastic measures and sacrificing one’s personal fate and love thus becoming an instrument of revenge for the Motherland. The condition of a Romanticist is not only the biggest spiritual tension expressed through individual emotions, but also the behaviour of an emotional mind and the implementation of the duty one feels. The maximalist romantic obligation was the impulse of the artist’s existential activities. A great many of Kudirka’s aspirations stemmed from and expressed through it. First of all, the nationalistic concern over one’s language, salvation and fostering of one’s nationality. This modification of the concept of the Romanticism in Kudirka’s behaviour, activities and creation gains new features, which bring him closer to postulates and ideas of the Romanticism. Such is the phenomenal symbiosis between the aims of the Romanticism and positivistic activities for the benefit of the Motherland for the main “path of consciousness” of the development of Lithuanian culture.