LTStraipsnyje nagrinėjamas vokiečių kronininko Petro Dusburgiečio sukurtas prūsų paveikslas. „Prūsijos žemės kronika“ yra pirmas ir labai svarbus kryžiuočių istorinis šaltinis. Vienoje šios kronikos dalyje „Apie prūsų stabmeldystę, apeigas ir papročius“ Dusburgietis aprašo prūsų religiją, laidojimo apeigas ir vaizdinius. Šį skyrių atidžiai tyrinėja šiuolaikiniai istorikai ir etnografai, besidomintys viduramžių Rytų Baltijos regionu. Neretai tyrinėtojai kronininko liudijimus laiko patikimu šaltiniu. Tačiau šis kūrinys pernelyg persmelktas ideologija, kad būtų galima jo informacija aklai tikėti. Tuo metu pradėjo kaltis pirmieji etninės savimonės daigai. Petras Dusburgas bandė nusakyti jam svetimo etnoso charakterį, tačiau išreiškė ir savo emocinį bei jausminį santykį, kuris turėjo neigiamą atspalvį. Kronininkas prūsų gyvenimą apibūdino kaip keistą ir nesuprantamą, nes jį lygino su sau gerai pažįstamais reiškiniais. Toks priešpastatymas Petrui Dusburgui, kaip pašaliniam stebėtojui, leido sukurti priešo paveikslą, pateisinti karą ir grįsti Kryžiuočių ordino apologiją. Vaizduodamas prūsus, Petras Dusburgas darė tai, ką tuo metu galėjo daryti, ir matė tai, ką jam leido jo pasaulėžiūra. Kronininką skyrė mentalinė siena nuo to pasaulio, kurį jis aprašinėjo. Vis dėlto nesąmoningai jis gana taikliai apibrėžė taip vadinamą „nacionalinį stereotipą“. Jis sukūrė prūsų etninį stereotipą savo gimtainiams, kuris buvo įtvirtintas ir gyvavo bent jau iki XVI a. pabaigos.
ENThe article examines the image of Prussians created by German chronicler Peter of Duisburg. “Chronicon terrae Prussiae” is the first important historical source of Teutonic knights. In one of its chapters, “About Prussian Idolatry, Rituals and Traditions”, Peter of Duisburg describes Prussian religion, burying rituals and images. Today’s historians and ethnographers, interested in Middle-Age Eastern Baltic Region, examine this chapter in great detail. In many instances researchers have treated the chronicler’s testimony as a reliable source. However, this piece is too ideological to be taken for granted. At the time, first attempts of ethnic self-awareness emerged. Peter of Duisburg tried to describe the ethnos character alien to him and showed his emotional and sensual attitude with a negative connotation. The chronicler described the life of Prussians as strange and incomprehensible because he compared it with familiar phenomena. As an outside observer he saw Prussians as enemies, justified the war and found the basis for the apology of the Teutonic Order. By describing Prussians, Peter of Duisburg did what he could do at the time and saw things from the perspective of his world view. He was cut off by a mental wall from the world he described. Yet indirectly he gave quite an accurate definition of the so-called “national stereotype”. He created an ethnic stereotype to his countrymen which was established and lasted at least by the end of the 16th century.