Šiluva ir 1937 m. Paryžiaus pasaulinė paroda

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Šiluva ir 1937 m. Paryžiaus pasaulinė paroda
Alternative Title:
Šiluva and the 1937 Paris world exhibition
In the Journal:
Meno istorija ir kritika [MIK] [Art History & Criticism]. 2009, 5, p. 123-129
Keywords:
LT
Juozas Mikėnas; Prancūzija (France); Šiluva; Lietuva (Lithuania); Liaudies menas / Folk art; Menas / Art; Parodos / Exhibitions.
Summary / Abstract:

LTStraipsnio objektas – pagrindinis 1937 m. Paryžiaus tarptautinės parodos „Meno ir technikos vieta šiuolaikiniame gyvenime“ Lietuvos paviljono akcentas – Juozo Mikėno (1901–1964) kurta Rūpintojėlio skulptūra. Straipsnyje nagrinėjama šio eksponato sukūrimo istorija, to laikotarpio kultūrinės aplinkybės, kurios lėmė pagrindinio eksponato siužeto pasirinkimą, taip pat nurodomas galimas J. Mikėno Rūpintojėlio skulptūros pirmavaizdis. Apie 1936 m. Šiluvoje už didžiojo altoriaus buvo rasta liaudies meistro sukurta Rūpintojėlio skulptūrėlė. Anot šio įvykio liudininko Zigmo Toliušio, būtent ši nežinomo liaudies meistro drožta skulptūrėlė tapo skulptoriui J. Mikėnui įkvėpimo šaltiniu. Rūpintojėlio siužeto pasirinkimą 1937 m. Paryžiaus pasaulinės parodos Lietuvos paviljono pagrindiniam eksponatui lėmė XX a. ketvirtojo dešimtmečio politinė ir kultūrinė situacija. XX a. antrajame-trečiajame dešimtmetyje formuotas „Lietuvos – Rūpintojėlių šalies“ įvaizdis, ketvirtajame dešimtmetyje tapo nekvestionuojamu teiginiu. 1937 m. Paryžiaus pasaulinė paroda tapo vienu iš svarbesnių „etapų“ įtvirtinant šią idėją pasaulyje. Nepaisant kontraversiškų vertinimų tuometinėje spaudoje, skulptoriaus J. Mikėno darbas ženklina ištisą tarpukario nepriklausomos Lietuvos kultūrinę epochą, o taip pat išlieka vienu svarbiausių darbų skulptoriaus kūryboje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Juozas Mikėnas; Rūpintojėlis; Paryžiaus pasaulinė paroda; Šiluva; Liaudies menas; Ideologinis menas; Juozas Mikėnas; Christ in Distress; Paris World Exibition; Folk art; Ideological art; Paris World Exhibition.

ENThe object of the article refers to the main focus of the Lithuanian pavilion at the 1937 Paris World Exhibition, the sculpture of The Christ in Distress created by Juozas Mikėnas (1901-1964). The article explores the creation history of this exhibit as well as cultural circumstances of the given period which determined the choice of the main subject for that exhibit. The paper also specifies a possible prototype of the J. Mikėnas' Christ in Distress sculpture. About 1936 a small sculpture of The Christ in Distress created by a folk artisan was found behind the High altar in Šiluva. According to the witness of this event Zigmas Toliušis, namely this sculpture carved by an unknown folk artist became the source of inspiration for the sculptor J. Mikėnas. The choice of The Christ in Distress subject for the main exhibit of the Lithuanian pavilion at the 1937 Paris World Exhibition was determined by the political and cultural situation of the fourth decade of the 20th century. The image of Lithuania as "the country of the Christ in Distress", formed in the second and third decades of the 20th century, became an unquestionable affirmation in the fourth decade of that century. The 1937 Paris World Exhibition turned to be one of the major "stages" in consolidating these ideas in the world. In spite of controversial evaluations in the press of that period, the work of the sculptor J. Mikėnas marks the whole cultural epoch of interwar independent Lithuania and also remains one of the most important works in the sculptor's oeuvre. [From the publication]

ISSN:
1822-4555; 1822-4547
Related Publications:
The Rustic turn during late socialism and the popular movement against Soviet rule / Violeta Davoliūtė, Odeta Rudling. Canadian Slavonic Papers. 2023, 65, 1, p. 30-51.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22409
Updated:
2018-12-17 12:31:52
Metrics:
Views: 19    Downloads: 5
Export: