LTDėl regėjimo aštrumo sumažėjimo aklųjų ir silpnaregių vaikų kognityvinė raida vyksta pakitusios percepcinės organizacijos sąlygomis. Disertacijos tikslas – nustatyti aklųjų ir silpnaregių vaikų intelektinės veiklos ypatumus ir jos efektyvumo veiksnius. Disertacijoje adaptuojamas ITVIC (Intelekto testas sutrikusios regos vaikams) Lietuvos aklųjų vaikų intelekto gebėjimų įvertinimui, taip pat nustatomos WISC-III (Wechslerio intelekto skalė vaikams, trečias leidimas) panaudojimo galimybės aklųjų ir silpnaregių intelektinių gebėjimų įvertinimui. Tyrimu nustatyta, kad aklųjų, silpnaregių ir reginčiųjų Verbalinis intelektas iš esmės nesiskiria, tačiau skirtinga aklųjų ir reginčiųjų vaikų patirtis lemia aklųjų vaikų intelekto struktūros skirtumus. Aklųjų girdimoji trumpalaikė atmintis yra ženkliai geresnė nei reginčių ar silpnaregių, tačiau aklieji ženkliai atsilieka nuo pastarųjų grupių spręsdami praktines situacijas. Prognostinių Verbalinio intelekto veiksnių analizė parodė, kad aklųjų ir silpnaregių intelektinių gebėjimų lygį sąlygoja ne vien regos panaudojimo galimybės, bet ir jų tėvų išsilavinimo ir gyvenamosios aplinkos veiksniai. Šių veiksnių įtaka yra panaši aklųjų, silpnaregių ir reginčiųjų grupėse. Svarbiausias veiksnys, leidžiantis prognozuoti silpnaregių vizualinės ir aklųjų haptinės veiklos efektyvumą yra jų Verbalinis intelektas. Remiantis aklųjų ir silpnaregių vaikų Verbaliniais gebėjimais, galima numatyti jų mokyklinius pasiekimus, skaitymo įgūdžius bei adaptyvų elgesį.
ENCognitive development of children with reduced sharpness of vision or weak vision goes under varied perceived organization conditions. The objective of the thesis is to identify particularities of intellectual activities of blind and weak-eyed children and factors of its efficiency. The thesis adapts ITVIC (Intelligence Test for Visually Impaired Children) for the evaluation of intellectual abilities of blind children in Lithuania, and sets possibilities of using WISC-III (Wechsles Intelligence Scale for Children, the 3rd edition) for the evaluation of intellectual abilities of blind and weak-eyed children. The research identified that Verbal intellect of healthy and weak-eyed children does not essentially differ, but different experience of weak-eyed and healthy children imply differences in intellect structures. Blind children have much better auditory short-term memory than weak-eyed and healthy ones, but blind children are less able to solve practical situations that the latter groups. The analysis of verbal intelligence prognostic factors shows that intellectual ability level of blind and weak-eyed children is affected not only by the possibilities of using vision, but also by such factors as the education of their parents and living environment. The influence of those factors is similar on blind, weak-eyed, and healthy children too. The most important factor that allows forecasting the efficiency of visual activities of weak-eyed children and haptic activities of blind children is their verbal intellect. On the basis of verbal abilities of blind and weak-eyed children, we can define their scholar achievements, reading abilities, and adaptive behaviour.