Italija ir krikščioniškosios sąmonės gimimas Lietuvoje : Abraomas Kulvietis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Italija ir krikščioniškosios sąmonės gimimas Lietuvoje: Abraomas Kulvietis
In the Journal:
Krantai. 2009, Nr. 2, p. 64-67
Keywords:
LT
16 amžius; 17 amžius; 15 amžius; Abraomas Kulvietis; Italija (Italy); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Krikščionybė. Teologija / Christianity. Theology.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje apžvelgiami nuo XV amžiaus stipriau plėtoti LDK ir Italijos ryšiai, apimantys meną, mokslą, kontaktus su Apaštalų sostu. Tų ryšių fone iškeliami kultūros ir reformacijos veikėjo Abraomo Kulviečio nuopelnai lietuvių kultūrai ir intelektualinės minties raidai. Kulvietis buvo pirmasis susirūpinęs dėl visuomenės švietimo, bažnyčios ir vienuolijų uždaro gyvenimo, Lietuvą kultūriškai izoliuojančios padėties. Toskanos universitete Kulvietis pažino renesansinį Italijos evangelizmo judėjimą. Italijoje praleisti studijų metai lemtingai paveikė jo reformacines nuostatas. Grįžęs iš Italijos, Kulvietis Lietuvoje atvirai skelbė reformacines idėjas, pradėdamas nuo karaliaus ir didžiojo kunigaikščio rūmų Vilniuje, kur tuo metu rezidavo karalienė Bona Sforza. 1541 m. Kulvietis be kapitulos leidimo įkūrė pasaulietinę aukštesniojo tipo mokyklą, už tai buvo persekiojamas ir priverstas išvykti. Jį priglaudė liuteroniškosios kaimyninės Prūsijos valdovas Albrechtas, pavesdamas jam antrojo Europos liuteroniškojo Karaliaučiaus universiteto kūrimo darbus. Kulvietis buvo pirmasis lietuvis, kuris išdrįso kritikuoti Bažnyčios ydas ir antikrikščioniškoms vertybėms atremti iškėlė sąžinės kategoriją. Karalienės ir kai kurių LDK didikų pastangų dėka Kulvietis 1545 m. pavasarį gavo teisę grįžti į Lietuvą. Atskirtas nuo Bažnyčios, persekiojamas kaip maištininkas, pirmasis nepriklausomas Lietuvos intelektualas buvo palaidotas savo gimtinės kalvose.Reikšminiai žodžiai: Abraomas Kulvietis; Ankstyvoji reformacija; Italija (Italy); Krikščioniškoji sąmonė; Protestantizmas; Reformacija; Abraomas Kulvietis; Early Reformation; Italy; Lithuania, Christian consciousness; Protestantism; Reformation.

ENThe article reviews the developed relationship (including art, science and the contact with the Apostolic See) from the 15th century between the Grand Duchy of Lithuania and Italy. Not only previously mentioned relationships, but also Abraomas Kulvietis' merits for Lithuanian culture and the developments of intellectual thought have been reviewed. Kulvietis was the first one who was concerned about the public education, the closure of the church and religious unions, as well as cultural isolation in Lithuania. In the university of Tuscany, Kulvietis became familiar with the renaissance movement of evangelicalism in Italy. The studying year spent in Italy has had a profound impact on his reformative provisions. After returning from Italy, Kulvietis explicitly proclaimed ideas of reformation in Lithuania, starting with the King and the Grand Duke's Palace in Vilnius, where, in the year 1541, Queen Bona Sforz resided. Kulvietis has established the secular higher education school without the chapter's permission, therefore he was persecuted and forced to leave. Albrecht, the Lutheran neighbouring Prussian ruler, has provided him a shelter and assigned him the works of the Second European Lutheran Church. Kulvietis was the first Lithuanian who dared to criticize the Church's flaws and raised the category of conscience to stand up to anti-Christian values. Due to the efforts of the Queen and some of the nobles of the Grand Duchy of Lithuania, in spring 1545 Kulvietis got the right to return to Lithuania. Separated from the Church, persecuted as a rebel, the first independent Lithuanian intellectual was buried in the hills of his homeland.

ISSN:
0235-6384
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/20933
Updated:
2018-12-17 12:27:18
Metrics:
Views: 30    Downloads: 2
Export: