Medijų kultūra: instituciniai veiklos modeliai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Medijų kultūra: instituciniai veiklos modeliai
Alternative Title:
Media culture: institutional models of activity
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2008, t. 50, Kultūra. Rinka. Visuomenė, p. 51-78
Summary / Abstract:

LTStraipsnis Medijų kultūra: instituciniai veiklos modeliai parengtas pagal autoriaus magistro baigiamąjį darbą Medijų kultūra: instituciniai ir alternatyvieji modeliai. Medijų kultūra, besiskleidžianti neformaliose tinklo bendruomenėse, dažnai reprezentuojama ir medijų kultūros institucijose bei festivaliuose. Medijų kultūros institucijos funkcionuoja kaip kompleksiški instituciniai dariniai, plėtojantys medijų kultūros specifikos apibrėžtas strategijas: daugialypę medijų tendencijų reprezentaciją, istorinę refleksiją, aktualią kuratorinę veiklą, aktyvų įsitraukimą į globalius bendradarbiavimo tinklus. Todėl medijų kultūros institucijų bei festivalių analizė atskleidžia labiausiai matomas, plačiausiai reprezentuojamas tendencijas ir sudaro galimybę užčiuopti institucinių veiklos modelių prielaidas bei sąlygas. Straipsnyje nagrinėjamos su medijų kultūra sietinos institucinės strategijos, analizuojamos medijų kultūros procesus reprezentuojančios bei skatinančios institucinės strategijos, pasitelkiant festivalių Ars Electronica (Linzas, Austrija), Transmediale (Berlynas, Vokietija), tarptautinio simpoziumo ISEA bei kūrybinių laboratorijų ciklo RAM veiklos analizę. Taip pat aptariami medijų kultūros institucijų veiklos modeliai, nagrinėjami esminiai Nestabiliųjų medijų instituto V2_ (Amsterdamas, Olandija) bei medijų kultūros centro ZKM (Karlsruhe, Vokietija) veiklos principai bei paradigmos.

ENThe article " Media Culture: Institutional Models of Activity" utilises the institutional perspective of the analysis in order to discuss the main institutional models of the activities, principles and strategies that relate to the culture of media. The object of the article is those institutions that represent and accelerate the multiple, reticulate and dynamic culture of media and the most important festivals, symposiums and creative laboratories of media culture. The institutional representative strategies of the tendencies and processes of the culture of media are best reflected by festivals like "Ars Electronica" (Linz, Austria) and "Transmediale" (Berlin, Germany). Whereas "Ars Electronica" is orientated towards the promotion and spread of technological progress and enthusiasm for media, the stimulation of gigantic interdisciplinary projects and the development of the net of creative industries, "Transmediale" focuses on the critical reflection of the reality of contemporary media and investigations into alternative possibilities, whilst representing the newest tendencies in digital art. The symposiums of media culture and contemporary creative laboratories follow the models of institutional activity that accelerate the tendencies of media culture.The article discusses the particular activity of ISEA (International Symposium for Electronic Arts) and the cycle of creative laboratories RAM (Re-Approaching New Media), in the organisation of a network of communication among a media activists, artists and theoreticians, relating their local and global contexts and initiating the processes of the culture of mediums. Within this analysis of the models of the activity of institutions, the strategies of institutions of international importance ("The Institute of Unstable mediums V2_" (Amsterdam, Netherlands) and "ZKM" - Karslruhe art and mediums centre (Karlsruhe, Germany)) are discussed, highlighting their particularity and their main paradigms.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18709
Updated:
2018-12-17 12:18:21
Metrics:
Views: 47    Downloads: 7
Export: