Josepho von Führicho Kryžiaus kelio ciklas Vienos Šv. Jono Nepomuko bažnyčioje, jo kartotės Lietuvoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Josepho von Führicho Kryžiaus kelio ciklas Vienos Šv. Jono Nepomuko bažnyčioje, jo kartotės Lietuvoje
Alternative Title:
Cycle of the way of the Cross by Joseph von Führich in the Church of St. John of Nepomuk in Vienna, and its imitations in Lithuania
In the Book:
Pamaldumas Išganytojui Lietuvos kultūroje / sudarytoja Gabija Surdokaitė. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2008. P. 247-273
Keywords:
LT
19 amžius; 18 amžius; 14 amžius; 13 amžius; Gelvonai; Griškabūdis; Joniškis; Kaišiadorys; Kudirkos Naumiestis; Kuktiškės; Linkuva; Pabaiskas; Pakruojis; Panevėžys; Pašvitinys; Šakiai; Širvintos; Tauragė; Telšiai; Ukmergė; Utena; Vilkaviškis; Lietuva (Lithuania); Menas / Art; Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LTKryžiaus kelio pamaldumas ir apmąstymas nuo XVIII a. vidurio įgavo dabar mums gerai žinomą vizualią išraišką, susiformavo reglamentuota Kryžiaus kelio ikonografija - 14 stočių ciklas nuo Piloto teismo iki Jėzaus palaidojimo. Išganytojo Kančios pamaldumo paplitimą visame katalikiškame pasaulyje paskatino oficiali Šv. Sosto pozicija, patvirtinta popiežių Klemenso XIII ir Benedikto XIV brevėmis (1730, 1741 m.) ir nuostata dėl galimybės įsteigti Kryžiaus kelius parapinėse bažnyčiose su Šventosios atlaidų kongregacijos priskirtais atlaidais. 14 stočių Kryžiaus kelias visuotine ir asmenine kiekvieno tikinčiojo maldingumo forma tapo palaipsniui. Pirmiausia Kryžiaus keliai buvo steigiami vienuolynų šventovėse, vėliau - aplinkinėse bažnyčiose, vyskupijų centruose. XIX a. pabaigoje Viešpaties Kančios atvaizdus įsigijo net atokiausios parapijų bažnyčios bei koplyčios. Kančios kelio paveikslai įgavo tipinę išraišką, kuri pasižymėjo išskirtine ištikimybe tradicinei kiekvienos stoties siužeto formuluotei ir ikonografijai. Šiame straipsnyje bus nagrinėjama keturiolikos stočių Kryžiaus kelio ikonografija. Pasirinktas vienas iš XIX a. II pusėje Lietuvoje paplitusių Viešpaties Kančios ikonografinių modelių - vienas populiariausių nuo XIX a. VI dešimtmečio iki šių dienų Kryžiaus kelio standartų visame katalikiškame pasaulyje, nazarėnų sambūrio atstovo Josepho von Fhricho (1800-1876) Vienos Šv. Jono Nepomuko bažnyčios Jėzaus Kančios ciklas. Fhricho Kryžiaus kelio įtaka Lietuvoje pasireiškė per atvežtines tapytas kopijas, grafiką, spaudinius.Reikšminiai žodžiai: Katalikybė; Menas; Religinis; Religinė; Bažnyčios; "Kryžiaus kelias"; Viena; Catholicism; Church; Way of the Cross; Vienna.

ENWhile referring to the still unexplored examples of painting of the 2nd half of the 19lh century - the early 20lh century found in the churches of the dioceses Vilkaviškis, Kaišiadorys, Panevėžys and Telšiai, the author of the article discusses how the cycle of the Way of the Cross by the famous representative of the Nazarenes Joseph von Führich in the Church of St. John of Nepomuk in Vienna (1844-46) gained spread in Lithuania. The first copies of Führich's Way of the Cross appeared in Lithuanian churches in the 1870s (Pabaiskas church (Ukmergė district) in 1872, Kudirkos Naumiestis church (Šakiai district) in 1874, and others). The major part of the imitations of this cycle consists of imported paintings found in the churches of Pašvitinys (Pakruojis district), Joniškis (presently held in the Joniškis Museum of History and Culture), Pabaiskas, Ropkojai (Tauragė district) and elsewhere. Later on Führich's iconography was borrowed by local painters. Worthy of mention are the somewhat stylized Neo-Gothic paintings of the Way of the Cross in the churches of Gelvonai (Širvintos district), Kuktiškės (Utena district), and Pabaiskas (2nd set), also the watercolour sketches by the Lithuanian artist Bolesław Michał Rusiecki (1824-1913) (held in the Lithuanian Art Museum; 13 Stations have survived). Another direction of the spread of this iconographic type was imitations and free variations.The search for uniqueness and originality was determined by the artists' professional skills and experience in the field of religious art. Among the imitations, the Stations of the Cross by the Polish religious painter Mateusz Mączyński (1840-1913) in the Pušalotas church (Panevėžys district, 1885) and those by an unknown artist in the Griškabūdis church (Šakiai district) are distinguished by their artistic quality. More seldom this proto-image was chosen by advanced painters and folk artists, who most often copied only several, mainly the 6th and the 10th Stations (10th Station by M. Buczyński, Sartininkai church (Tauragė district), 6lh and 10th Stations by J. Danauskas, the Way of the Cross in the churchyard of Linkuva (Pakruojis district), etc.). In the late 19th-early 20th century, the process of reproduction gained momentum, and engravings and imprints of Führich's Way of the Cross became widespread in Lithuania. The above-discussed iconographic source, which gained spread particularly in the last decades of the 19th century, supplements the insights of the researchers of church art on the manifestations of Nazarene art in Lithuanian religious painting. The spread of Führich's Way of the Cross of the Vienna Church of St. John of Nepomuk in Lithuania coincided with the general process of reproduction in the entire Catholic world. [From the publication]

ISBN:
9789955868125
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18638
Updated:
2013-04-28 18:56:26
Metrics:
Views: 18
Export: