Lateralinio mintijimo procesas kūrybinio mąstymo pratybose

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lateralinio mintijimo procesas kūrybinio mąstymo pratybose
Alternative Title:
Lateral thinking process in thinking training session
In the Journal:
Pedagogika. 2000, 46, p. 3-13. [Pedagogy]
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje trumpai pristatoma E. de Bono pasiūlytas lateralinio mintijimo terminas ir juo pagrįsta kūrybinio mąstymo lavinimo sistema, aprašoma kūrybinio mąstymo lavinimo programa ir jos teorinis pagrindas. Dirbant su pirmąja programos dalimi "Išplėtimas", kurios paskirtis yra suvokimo plėtra, buvo pravestas mąstymo pratybų ciklas (13 užsiėmimų po 4 akademines valandas) mokytojams ir jaunimo veiklos vadovams. Siekiant išsiaiškinti, ar į Lietuvą pernešta E. de Bono kūrybinio mąstymo lavinimo metodika atlieka savo paskirtį, t.y. skatina lateralinio mintijimo procesą, taip pat siekiant parengti bei išbandyti metodiką, leidžiančią tyrinėti mąstymo pratybų metu įtakojamus minties procesus, buvo atliktas tyrimas. Mąstymo pratybose realizuojant pirmąją E. de Bono sistemos dalį "Išplėtimas", buvo pastebėti tokie poslinkiai: realizuoti alternatyvų paieškos, vertinimo apribojimo ir minties procesų palaikymo principai, stimuliuojamas lateralinio mintijimo procesas. Mąstyme galima atpažinti "vandens" logiką, charakterizuojamą sąvokomis "Suvokimas", "Ištrūkimas" ir "Kaita". Mąstymo pratybose plėtojami mąstymo sklandumo ir lankstumo gebėjimai. Tyrimas leido numatyti tolimesnio tyrimo metodikos panaudojimo ir tobulinimo galimybes: pakartoti analogišką tyrimą dirbant su kitomis kūrybinio mąstymo lavinimo sistemos dalimis; panaudoti "Suvokimo žemėlapį" užsiėmimų refleksijai ir aprašyti jį kaip savarankišką kokybinio tyrimo priemonę, taip pat pritaikyti II priemonę, kuri yra tiesiogiai nukreipta į minties procesų tyrinėjimą, platesniam klasėje vykstančių minties procesų tyrimui bei skirtingų metodikų lyginamajai analizei.

ENThe author of this article raises the problem of an innovator who strives to implement teaching of thinking (Edward de Bono CoRT Thinking Programme) in Educational system. What kind of influence have these methods on thought process? What kind of methodology could be used for investigation? In a search for answers to these questions the author explores pedagogical activity from perspective of "Water" and "Stone" logic. The first part of the article presents theoretical concept of lateral thinking. The second part reflects an effort to design and to test the instruments for research of thinking process. The qualitative as well as quantitative research techniques were employed. This enables to expose the following characteristics of lateral thinking: perception, escaping and change.

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18458
Updated:
2025-02-21 14:54:02
Metrics:
Views: 43    Downloads: 8
Export: