Rašytinės kalbos, mąstymo, brandumo mokyklai ikimokykliniame amžiuje sąsajos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Rašytinės kalbos, mąstymo, brandumo mokyklai ikimokykliniame amžiuje sąsajos
Alternative Title:
Connection between written language, thinking and maturity for school at the preschool age
In the Journal:
Pedagogika. 2007, 85, p. 161-165
Keywords:
LT
Kaunas. Kauno kraštas (Kaunas region); Lietuva (Lithuania); Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamas rašytinės kalbos mokymo, mąstymo raidos santykis ir rašytinės kalbos įtaka vaikų subrendimui mokyklai. Rašytinės kalbos mokymas gali būti viena iš sąlygų, lemiančių geresnį pasirengimą mokyklai. Tyrime siekta nustatyti, ar ankstyvosios rašytinės kalbos išmokimas septintaisiais gyvenimo metais turi įtakos vaikų mąstymui bei subrendimui mokyklai. Tyrime dalyvavo 34 vaikai (6-7 m. amžiaus), lankantys du Kauno miesto darželius. 16 vaikų buvo mokomi rašytinės kalbos pagal B. Grigaitės sudarytą programą (eksperimentinė grupė), 18 vaikų nebuvo mokomi rašytinės kalbos (kontrolinė grupė). Tyrime naudotos kelios metodikos: Raveno spalvotų progresuojančių matricų testas, Goodenougho-Harry'o piešimo testas, J. Piaget ikioperacinio mąstymo užduotys ir kontrolinio piešinio stebėjimo metodika. Gautų rezultatų analizė atskleidė tendenciją, kad tiriamųjų, besimokančių rašytinės kalbos, konstrukcinio intelekto ir bendrųjų intelektinių gebėjimų vertinimai yra aukštesni. Stebima tendencija, kad eksperimentinės grupės tiriamieji yra arčiau J. Piaget fenomenų išnykimo. Tai rodo, kad keičiasi vidinės mąstymo struktūros, vaikai yra pereinamojoje stadijoje iš ikioperacinio mąstymo stadijos į konkrečių operacijų stadiją. Vaikų, ugdomų pagal rašytinės kalbos programą, subrendimo mokyklai įvertinimai atitinka gerą, labai gerą ir puikius įvertinimus, o kontrolinėje grupėje dominuoja žemi, patenkinami įvertinimai. Tai leidžia teigti, kad rašytinės kalbos išmokimas šeštais - septintais vaiko gyvenimo metais turi įtakos vaikų brandumui mokyklai.Reikšminiai žodžiai: Rašytinė kalba; Ikioperacinis mąstymas; Vaiko subrendimas mokyklai.

EN[...] The purpose of this work is to show the influence of early learning of written language to the development of child's thinking and maturity for school. Further tasks were settled: 1) to study children intellectual peculiarities at the age of seven years, 2) to determine the influence of written language to children intelligence, 3) to determine children maturity for school level. 34 children of age 6-7 years (age average 6,9 years) attending two different kindergartens in Kaunas, were participating in this research. In the experimental group 16 children were taught written language. In the control group (without written language teaching) 18 children were researched. The analysis of research data showed that intelligence of experimental group and control group doesn't differ notably as well as the written language assimilation at the age of six - seven doesn't influence the extinction of Piaget phenomenon. Though, there was noticed a tendency, that according to RSPM test and Goodenough-Harry drawing tests, intelligence of those children who were learning written language was higher comparing to children, who were not taught to written language especially. As well as the mean of correct answers of Piaget exercises was higher for children who were learning written language comparing to children, who were not taught to written language. The research results show, that the assimilation of the written language at the child's age of six - seven influences child's maturity for school (p <0,05). The maturity for school ratings of children who were developed according to written language program were well, very well and remarkably, whereas the dominate ratings in the control group were low. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Pirmaklasių mokinių socialinio subrendimo ir adaptacijos mokykloje rodiklių sąsajos / Šarūnė Magelinskaitė. Pedagogika. 2011, 103, p. 45-51.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17288
Updated:
2018-12-17 12:03:28
Metrics:
Views: 44    Downloads: 12
Export: