Transcendental ground of all values

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Transcendental ground of all values
Alternative Title:
Transcendentalūs vertybių pamatai
In the Journal:
Filosofija. Sociologija [Philosophy. Sociology]. 2008, t. 19, Nr. 3, p. 38-48
Keywords:
LT
Šviečiamasis amžius. Švietimo epocha / Enlightenment.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje parodoma Apšvietos gyvenamojo pasaulio esmė ir ribos atsižvelgiant į jos pamatines sąvokas, kaip antai valios pirmenybė ir sukonstruotos vertybės, įgyvendinamos instrumentiniu protu. Teigiama, kad vertybių lygmenyje visi įvykiai (ir net žmonės) traktuotini kaip priemonės pasiekti geresnį gyvenimą, saugumą, produktyvumą, techninį progresą, patenkinti godumą, manipuliuoti genetika ir net užtikrinti socialinį funkcionalumą. Tai veda prie vertybių pasaulio kriterijaus klausimo: kurios vertybės turinčios „vertę“, ar šis kriterijus nėra dar viena vertybė šalia kitų vertybių? Taigi Apšvietos supratimo „fone“ iškyla viso vertybių gyvenamojo pasaulio legitimacijos klausimas: „savaiminės vertės“ kriterijus su jo specifinėmis veiksmo charakteristikomis, kaip antai garbė, savigarba ir pagarba kitam, kilnumas, teisingumas. Ar gali visų vertybių gyvenamasis pasaulis suponuoti įgyvendintiną savaiminę vertę?. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vertybė; Savaiminė vertė; Transcendentalumas; Konstrukcija; Kategorika; Tautogorika; Apšvieta; Instrumentinis protas; Valie; Self-worth; Transcendental; Construction; Konstitution; Categorical; Tautogorical; Enlighthenment; Instrmental reason.

ENThe essay explicates the essence and the limits of the life world of enlightenment in terms of its basic notion of primacy of the will and constructed values to be realized in and through instrumental reason. It shows that at the level of values, all events, including humans, are equivalent to the extent that they can be treated as means for the sake of better life, security, greed, production, technical progress, genetic manipulation, and even social functioning. This leveling leads to a question of criteria among the world of values: which values are “worth” having, and such a criterion cannot be one more value among others. Resultantly, the “background” awareness that led to enlightenment comes to the fore to raise the question of legitimation of the entire life world of values: the criterion is “self-worth” with its specific characteristics of action: honor, self-other respect, dignity, truthfulness. Can the life world of all values allow self-worth to be enacted?. [From the publication]

ISSN:
0235-7186; 2424-4546
Related Publications:
Vertybių erdvėlaikis: kaitos ir pastovumo problema / Saulius Kanišauskas. Filosofija. Sociologija. 2014, t. 25, Nr. 3, p. 164–173.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16653
Updated:
2020-07-28 20:31:12
Metrics:
Views: 38    Downloads: 14
Export: