Dailės mokymas Lietuvos Respublikoje 1918-1940

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dailės mokymas Lietuvos Respublikoje 1918-1940
Alternative Title:
Teaching art in the Republic of Lithuania in 1918-1940
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis. 2000, t. 17, XIX-XX a. Lietuvos dailė. Edukacinis aspektas, p. 125-128. [AAAV]
Summary / Abstract:

LTKalbant apie dailės mokymą Lietuvos Respublikoje, paprastai minima Kaune veikusi Meno mokykla bei pačioje ketvirtojo dešimtmečio pradžioje kelerius metus egzistavusios Justino Vienožinskio ir Mstislavo Dobužinskio studijos, kurias tik sąlygiškai tegalime vadinti privačiomis dailės mokyklomis. Kauno meno mokykla tarpukario metais iš tiesų buvo pagrindinis dailininkų bei dailės mokytojų rengimo židinys. J. Vienožinskio bei M. Dobužinskio studijos sudarė tam tikrą alternatyvą Meno mokyklai jos krizės metais po garsiojo mokinių streiko bei padėjo ugdyti Kauno visuomenės meninę kultūrą, nes ten su dailės pagrindais galėjo susipažinti nemažas būrelis dailės gerbėjų, iki tol tokios progos neturėjusių. Baigiantis antrajam nepriklausomybės dešimtmečiui, Lietuvoje susiklostė visos būtinos dailės švietimo sistemos grandys. Meno mokykla parengė pakankamai dailės dalykų mokytojų gimnazijoms ir pradėjo ruošti dėstytojus amatų mokykloms. 1938-1939 m. patvirtinta ne tik amatų mokyklų reforma, bet ir naujos dailės dalykų dėstymo pradžios ir vidurinėse mokyklose programos, kuriose numatytas ne tik piešimo bei komponavimo, bet ir meno istorijos pagrindų dėstymas. Straipsnyje trumpai aptariama kitų švietimo grandžių įtaka dailės įgūdžių ugdymui, Meno mokyklos programa, jos kryptys, mokymo metodai, dirbę pedagogai. Taip pat rašoma apie dailės mokymo reikšmę krašto švietimo sistemai, dailiųjų amatų specialistų ugdymą.

ENTalking of teaching of art in the Republic of Lithuania, the School of Arts, which functioned in Kaunas and the studies of Justinas Vienožinskis and Mstislavas Dobužinskis, which existed for the time period of several years in the very beginning of the thirties, which only relatively can be called private art schools, are usually mentioned. During the interwar period the Kaunas School of Arts was actually the main nursery for training of artists and art teachers. J. Vienožinskis’s and M. Dobužinskis’s studies shaped a certain alternative to the School of Arts during the years of its crisis after the well-known strike of students and helped to nurture the artistic culture of Kaunas, since it provided the possibility for a quite numerous number of art fans to get familiarized with the basics of art. Upon the end of the second decade of the independence, all the links, necessary for the system of artistic education, emerged in Lithuania. The School of Arts trained a sufficient number of art teachers for gymnasiums and commenced training teachers for craft schools. The time period of 1938-1939 saw the approval of both the reform of schools of crafts and the new programmes of teaching of art subjects in primary and secondary schools, foreseeing teaching of both drawing and composition and the basics of art history. The article provides a brief discussion of the influence of other links of education on the nurturing of artistic skills, the programme of the School of Art, its directions, the training methods and the pedagogues, who worked there. In addition, the significance of teaching of art for the educational system of the land and training of specialists of fine crafts is discussed.

ISSN:
1392-0316
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15892
Updated:
2020-07-28 20:26:26
Metrics:
Views: 24    Downloads: 12
Export: