LTLietuvių kilmės tapytojas Pranas Domšaitis (1880-1965) nugyveno įvykių kupiną, neramų klajūno gyvenimą, jo kūriniai taip pat pasklido po daugelį pasaulio šalių, tačiau laimei, didžioji dalis sukaupta Lietuvoje, kadangi Lietuvių fondas (JAV) iš dailininko našlės nupirkęs didžiąją dalį P. Domšaičio kūrinių, 1989-2001 m. laikotarpiu perdavė juos Lietuvos dailės muziejui. 2001 m. vasarą LDM padalinyje - Klaipėdos paveikslų galerijoje buvo atidaryta nuolatinė dailininko kūrinių ekspozicija, o 2004 m. galerijai suteiktas Prano Domšaičio vardas. Nuolatinėje jo kūrinių ekspozicijoje Klaipėdoje atspindimi svarbiausi dailininko kūrybos laikotarpiai, susiję su trimis šalimis: Vokietija, Austrija ir Pietų Afrikos Respublika. P. Domšaitis išgarsėjo po pirmųjų individualių parodų, surengtų 1919 m. Ferdinando Mollerio galerijose Berlyne ir Breslave. Nuo 1937 m., kai situacija Berlyne vis labiau komplikavosi, P. Domšaitis dažnai lankėsi Austrijoje, o 1943 m. čia apsigyveno. 1949 m. su žmona emigravo į Pietų Afriką, deja, nežinoma, kokios asmeninės priežastys ar konkretūs, tačiau nežinomi faktai tai lėmė. Čia dailininkas išgyveno kūrybinį pakilimą. Apskritai, kultūrinės aplinkos pokyčiai P. Domšaičiui dažnai tapdavo ir postūmiu naujos raiškos paieškoms, jie dailininkui padėjo naujai suvokti savąją tapatybę, didžiuotis lietuviška kilme. Jo kūrybai būdinga religinė tematika, peizažo žanro išplėtojimas, giluminės lietuviškumo apraiškos.
ENThe personality of painter Pranas Domšaitis (1880-1965) and his oeuvre fell into the scope of the Lithuanian society only at the end of the last century. Until the end of 1980s only a small number of experts knew this Lithuanian painter who came from Lithuania Minor, who lived and worked in Germany until the end of the World War II and in the Republic of South Africa after that. Domšaitis "returned" to Lithuania in 2001 when the Lithuanian Foundation presented the collection of his works (530 items) to Lithuania. In the Klaipėda Department of the Lithuanian Art Museum, a regular exhibition of the painter's works was opened and the gallery was named after Pranas Domšaitis. The emigrant's life for Domšaitis began in Germany in the 1930s when nationalsocialists implemented a campaign against "degenerated art" (Entartete Kunst). The paths of the painter who was on the list of "the degenerated" and fled from "the brown plague" and those of Lithuanian painters who retreated from occupied Lithuania crossed into the post-war Austria. The meeting with emigrant Lithuanian painters was a strong impulse for creation and crystallisation of Lithuanian identity for Domšaitis. The painter was destined to experience double emigration, for he went from Germany to Austria at first and after some time he set off to South Africa from Europe. The article discusses the years of emigration in Austria, Domšaitis' first contacts with emigrant Lithuanian painters, his participation in international exhibitions of emigrants held in Austria in the land of Vorarlberg. It also briefly reviews the situation of fine art in the Republic of South Africa in the 1940s and 1950s.