Dėl vieno unikalaus žydų meno kūrinio atributavimo

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Dėl vieno unikalaus žydų meno kūrinio atributavimo
Alternative Title:
Concerning the authorship of a unique piece of jewish art
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2003, t. 30, Istorinis naratyvas: problemos ir tyrinėjimai, p. 115-153
Summary / Abstract:

LT1993 m. Lietuvoje dirbusi etnografinė ekspedicija iš Sankt Peterburgo Žydų universiteto ir Jeruzalės Žydų meno centro pabandė identifikuoti grupę drožinių, kuriuos rado Valstybinio žydų muziejaus fonduose kaip medinio aronkodešo dekoro elementus, o grupę figūrų kaip žydų liaudies teatro, veikusio Lietuvoje tarpukariu, lėles. Tačiau pritrūko argumentų, patvirtinančių šią hipotezę. Straipsnyje analizuojamas šis neteisingai identifikuotas žydų meno kūrinys, jo siužetas, rekonstruojama ir atributuojama kompozicija. Apie šį žydų meno kūrinį kaip visumą iki šiol nebuvo žinoma, nes jo sudėtiniai elementai buvo išskirstyti į dvi atskiras grupes, interpretuojant juos kaip dvi atskiras skirtingos funkcijos kompozicijas ir du tarpusavyje nesusijusius meno kūrinius. Atliekant nuodugnią ikonografinę analizę, pasitelkiant pagrindinius tradicinio žydų meno šaltinius - Bibliją ir agadinę literatūrą, taip pat naujai atrastą vertingą memuarinį šaltinį, atskiri šio kūrinio elementai sujungiami į visumą, identifikuojamas ir atributuojamas unikalus, analogų žydų mene neturintis kūrinys. Nustatytas kūrinio autorius - žydų liaudies menininkas Aaronas Chaitas bei kūrinio sukūrimo vieta (Kelmė). Išanalizavus Biblijos, Antrojo Targumo tekstus ir A. Chaito sūnaus atsiminimus, daromos išvados, kad lėlės, žvakidė ir grupė drožinių yra bendros kompozicijos sudėtiniai elementai, kompozicijos siužetas - Saliamono teismas, galimas kūrinio pavadinimas - Saliamono sostas, jo sukūrimo laikas - XX a. pirmoji pusė.

ENThe ethnographical expedition from the Jewish University of St. Petersburg and the Jewish Art Center of Jerusalem, which worked in Lithuania in 1993 made attempts to identify a group of carvings, which was found in the funds of Vilnius Jewish State Museum as decorative elements of wooden Aron Kodesh, and a group of figures – as dolls of Jewish folk theatre, which was active in interwar Lithuania. However, the researchers lacked appropriate arguments to prove the hypothesis. The article analyzes the said inaccurately identified creation of Jewish art and its subject, its composition is reconstructed and attributed. Until present, there was no information on the said creation of Jewish art as a totality, since its individual elements were divided into two groups, which were interpreted as two separate functional compositions and two pieces of art, which are not related. When performing a thorough iconographic analysis by employing the main sources of traditional Jewish art – the Holy Bible and Akkadian literature, as well as the newly discovered valuable memoirs source, the individual elements of the creation were joined into one totality and a unique creation, unparalleled in the Jewish art was identified and attributed. The author – the Jewish folk artist Aaron Chait and the place of creation (Kelmė) were also identified. Upon analyzing the texts of the Holy Bible, the Second Targum and the memoirs of A. Chait’s son, the conclusions are made that the dolls, the candlestick and the group of carvings are the composite elements of a complex composition, the subject of the composition is the trial of Solomon, the possible name of the composition is the Throne of Solomon, the time of creation is the first half of the 20th century.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15242
Updated:
2018-12-20 22:58:09
Metrics:
Views: 39    Downloads: 10
Export: