LTStraipsnyje, remiantis ligšioliniais tyrinėjimais, archyvine medžiaga, tuometine periodika bei išlikusiais darbais, pirmąsyk lietuvių dailėtyroje plačiai nušviečiama vilniečio skulptoriaus ir grafiko Boleslovo Balzukevičiaus (1879-1935) gyvenimas bei kūryba. Daug dėmesio skiriama jo studijoms ir gyvenimui Paryžiuje, bendradarbiavimui su Antanu Vivulskiu kuriant "Žalgirio mūšio" paminklą, darbui Vilniaus universiteto Dailės fakultete. Stengiamasi pristatyti kuo daugiau išlikusių ir iš literatūros žinomų dailininko darbų. Didžioji jų dalis sukurta Vilniuje arba Vilniui, nors nemažai B. Balzukevičiaus kūrybinio palikimo esama ir kitų šalių (Prancūzijos, Lenkijos) muziejuose bei privačiose kolekcijose. B. Balzukevičius gyveno ir kūrė tuo laikotarpiu, kai Vakarų dailėje viena kitą sparčiai keitė moderniojo meno srovės. Nė prie vienos iš jų dailininkas atvirai neprisidėjo, tačiau aišku, kad įtakų neišvengė. Bene stipriausiu Balzukevičiaus kūrybai reikėtų laikyti simbolizmo poveikį (atėjusį per jo mokytojus K. aszczką ir A. Mercié), ryški art nouveau stilistikos įtaka, kai kuriuose darbuose galima įžvelgti ir neoklasicizmo bruožų. Nepaisant to, Balzukevičius aiškiai save tapatino su vietine, dar iš XIX a. Vilniaus meno mokyklos laikų einančia tradicija, ir, be abejonės, stengėsi ją tęsti, plėtoti (absoliuti dauguma skulptoriaus darbų yra vienaip ar kitaip susiję su gimtuoju miestu, skirti jam, arba atsiradę naudojant vilnietiškus motyvus). Būtent tokia skulptūra Vilniuje turėjo užsakovą, tuo tarpu modernios kūrybos recepcijai miesto visuomenė paprasčiausiai dar nebuvo pribrendusi.
ENThe article, referring to the previous studies and archive materials, for the first time in Lithuanian art criticism, broadly covers the life and work of Vilnius sculptor and graphic Boleslovas Balzukevičius (1879-1935). Significant attention is dedicated to his life and studies in Paris, cooperation with Antanas Vivulskis in creation of the monument to the Battle of Grunwald “Žalgirio Mūšis” and his activities in the Faculty of Arts at Vilnius University. Attempts are made to present the largest number of the artist’s works, still remaining and known from the literature possible. Most of the works were created in Vilnius or were dedicated to Vilnius, although a significant amount of B. Balzukevičius’s creative heritage exists in museums of other countries (France, Poland) and in private collections. B. Balzukevičius lived and created during the period, when modern trends were rapidly changing in the Western art. The artist did not contribute to any of such trends However, he did not avoid certain influence. The influence of symbolism (which came from his teachers K. Aszczka aand A. Mercie) was the strongest to Balzukevičius’s creative, the influence of art nouveau style is also prominent, certain works are also characterized with neoclassicist traits. Despite this, Balzukevičius clearly identified himself with the local tradition, which originated as far as in the 19th century Vilnius art school and, without any doubt, attempted to continue and develop the said tradition (the absolute majority of the sculptor’ works are, in one way or another, related to his hometown, dedicated to Vilnius or characterize by Vilnius related motives). Such sculpture had clientele in Vilnius, since the city was still not ready for reception of the modern art.