Peterburgo ir Vilniaus kultūrų sąsajos Ferdinando Ruščico kūryboje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Peterburgo ir Vilniaus kultūrų sąsajos Ferdinando Ruščico kūryboje
Alternative Title:
Links between the cultures of St. Petersburg and Vilnius in the art of Ferdynand Ruszczyc
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2003, t. 29, p. 77-83. Vilnius kaip dailės mokymo ir sklaidos centras
Keywords:
LT
Lenkija (Poland); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Draugijos. Organizacijos / Societies. Organisations; Kultūra / Culture.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama XIX-XX amžių sandūros rusų dailės įtaka F. Ruščico meniniams ieškojimams. Gretinami dailininko ir jo mokytojų I. Aiškino, ir A. Kuindži kūriniai, kurie nurodo į galimas amžiaus pradžios bendras rusų, lenkų, lietuvių dailės tendencijas. Studijuodamas peizažo tapybą Peterburgo imperatoriškojoje dailės akademijoje, Ruščicas susidūrė su realizmu. 1893 m., po bendrųjų stojamųjų kursų jis pateko į žymaus "peredvižniko" Ivano Šiškino peizažo klasę, kur susipažino su kruopščiomis natūros studijomis. Mokytojo skatinamas ir pats bandė dirbti realistiniu stiliumi, siekė perteikti kuo tikslesnį iliuzinį gamtos atvaizdą. Labiausiai šios tendencijos atsiskleidė Ruščico marinistiniuose peizažuose ir Kryme esančių Alupkos, Balaklavos apylinkių piešiniuose. Tačiau realizmo doktrinos darė įtaką Ruščico tapybai tik studijų pradžioje ir iš esmės nepaveikė brandžiosios jo kūrybos. Kitokio, nei buvo įprasta realistams, pasaulio vaizdavimo galimybes Ruščicui atvėrė nuo 1895 m. pabaigos tęsiamos peizažo studijos pas tapytoją Archipą Kuindžį. Kuindžiui svarbiausia buvo jausminė peizažo pagava, jis mokė Ruščicą žvelgti į peizažą tarsi "iš vidaus", perteikti paveiksle pagrindinę mintį, emocinį turinį. Kuindžio ir Ruščico kūrybos sąšaukos labiausiai matomos tapytuose debesų motyvuose ir žiemos vaizduose. Vėliau Ruščicas įsitraukė į draugijos "Mir iskusstva" veiklą, kuri aiškiai priešinosi ir akademinei rutinai, ir "peredvižnikų" tendencingumui. Po keleto metų, Ruščicui visiškai pasinėrus į Lenkijos ir Lietuvos meninį gyvenimą, aktyvus jo bendradarbiavimas su draugija nutrūko.Reikšminiai žodžiai: Vilnius; Sankt Peterburgas (Petrogradas); Inspekcijos; Valstybinės; Istorija (XIX-XX a.); Lenkija (Lenkijos karalystė. Kingdom of Poland. Poland); Dailininkai; Draugijos; Kultūra; Akademijos; Piešiniai; Artist; Culture; Rusija (Russia).

ENThe article discusses the influence of Russian art of the end of the 19th – beginning of the 20th century to the artistic forays of F. Ruščic. The works of the said artist and his teachers I. Aishkin and A. Kuinji, which actually show possible common trends in Russian, Polish and Lithuanian art of the beginning of the century, are compared. When studying landscape painting at the Imperial art academy of St. Petersburg, Ruščic got familiarized with realism. In 1893, after the common preliminary course, he was accepted into the landscape studying class, led by the famous “Peredvizhnik” Ivan Shishkin, where he got familiarized with thorough studies of nature. Urged by his teacher, he attempted to paint in the realistic style and render the most accurate illusory nature image. The trends were most prominently manifested in his marine landscapes and the drawings of surroundings of Alupka and Balaclava in the Crimea. However, the doctrines of realism influenced Ruščic’s painting only at the beginning of his studies and did not influence his mature work. The landscape studies, given by painter Arkhip Kuinji, which he attended from the end of 1895, showed Ruščic the possibilities of depicting the world in another way that that common to realists. Kuinji mostly cared for the sensual capture of landscape and he taught Ruščic to see landscape “from inside” and render the emotional content on a painting. The links between Kuinji’s and Ruščic’s works are most prominently seen in their cloud motives and winter images. Later Ruščic was involved in the activities of the “Mir Iskusstva” association, which clearly contradicted the academic routine and the tendencies of “Peredvizhniks”. After several years, when Ruščic was completely absorbed by Polish and Lithuanian artistic life, he ended his cooperation with the association.

ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Apie Ferdinando Ruščico peizažinės tapybos kontekstus / Jolita Mulevičiūtė. Acta Academiae Artium Vilnensis 2009, t. 52, p. 151-164.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15091
Updated:
2018-12-17 11:11:32
Metrics:
Views: 8    Downloads: 2
Export: