Vilniaus dailininkai Edvardas Matas ir Alfredas Riomeriai Miunchene

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vilniaus dailininkai Edvardas Matas ir Alfredas Riomeriai Miunchene
Alternative Title:
Vilnius artists Edward Mateusz and Alfred Römer in Munich
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2003, t. 29, Vilnius kaip dailės mokymo ir sklaidos centras, p. 43-52
Summary / Abstract:

LTLietuvoje XIX a. antrojoje pusėje nebuvo aukštosios dailės mokymo institucijos, todėl jaunimas vyko studijuoti svetur. Po sukilimo Peterburgo dailės akademijos autoritetas tarp Lietuvos jaunuomenės tolydžio blėso, vis daugiau dailininkų, nenorėdami įsitraukti į rusų kultūrą, išsilavinimą stengėsi įgyti Vakarų Europos dailės centruose. Aštuntajame dešimtmetyje populiariausiu centru tapo Miunchenas. Neatsitiktinai Lietuvos jaunuomenė prioritetą atidavė šiam Vokietijos miestui, nes 1860-1880 m. jame dailė labiausiai suklestėjo. Miuncheno meninio gyvenimo atgarsiai pasiekė Vilnių per sugrįžtančių dailininkų kūrybą. Be abejonės, žymiausi XIX a. antrosios pusės Vilniaus dailininkai yra garsios Riomerių giminės atstovai Edvardas Matas ir Alfredas Riomeriai, kuriems studijos Miunchene turėjo didelę reikšmę. Tačiau ten gautos idėjos nevienodai veikė dailininkų kūrybinį braižą ir paliko skirtingus pėdsakus jų kūriniuose. Straipsnyje apžvelgiamas dailininkų Edvardo Mato ir Alfredo Riomerių studijų etapas Miunchene, meninė aplinka ir jos poveikis dailininkų kūrybai. E. M. Riomeriui itin svarbios buvo studijos privačioje Franzo Adamo ateljė. Ten jis užmezgė ryšius su lenkų dailininkais ir pradėjo tapyti tai meninei aplinkai būdingas žanrines scenas su žirgais. Miunchene susiformavo E. M. Riomerio kūrybos braižas, iš esmės nepakitęs ir vėliau. Miuncheno meno mokykla darė mažesnę įtaką A. Riomerio kūrybai. Ši įtaka buvo trumpa ir labiau atsiskleidė dailininko peizažuose.

ENThere was no higher art education institution in Lithuania in the second half of the 19th century therefore young people went to study abroad. After the uprising the authority of the Academy of Arts of St. Petersburg among the Lithuanian youth gradually faded and more and more artists, who did not want to be involved in Russian culture, attempted to get education at Western European art centers. In the seventies Munich became the most popular of such centers. It is no coincidence the Lithuanian youth gave priority to the said German city, since art was flourishing there in 1860-1880. The reverberations of Munich’s artistic life reached Vilnius through the oeuvre of the returning artists. Without any doubt the most well-known Vilnius artists of the second half of the 19th century were Edvardas Matas and Alfredas Romeris, representatives of the famous Romeris family, on whom the studies in Munich had an enormous influence. However the acquired ideas influenced their creative touch not evenly and left different traces in their oeuvre. The article provides an overview of the phase of Edvardas Matas and Alfredas Romeris’s studies in Munich, the artistic environment and its influence on their creative. The studies in the private Franz Adam’s studio were especially important to E. M. Romeris, since there he made connections with Polish artists and started painting genre scenes with horses, characteristic of the said artistic environment. The creative of E. M. Romeris, shaped in Munich, in essence remained unchanged in his later years. The oeuvre of A. Romeris had less influence from the Munich school of art. The influence was short and was more evidential in the painter’s landscapes.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15088
Updated:
2018-12-17 11:11:32
Metrics:
Views: 21    Downloads: 5
Export: