Stasio Ušinsko ir jo mokinių dekoratyvinio stiklo meniniai ypatumai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Stasio Ušinsko ir jo mokinių dekoratyvinio stiklo meniniai ypatumai
Alternative Title:
Artistic peculiarities of decorative glass of Stasys Ušinskas and his students
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2006, t. 43, Formų difuzijos XX a. dailėje, p. 135-145
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama dailininko Stasio Ušinsko ir jo mokinių dekoratyvinio stiklo kūryba, apibrėžiama jos raida ir įvardijami kūrinių meniniai bruožai. Teigiama, kad profesorius yra pirmasis profesionalus ne tik vitražo, bet ir stiklo meno srities žinovas, dekoratyvinio stiklo Lietuvoje pradininkas, šią meno šaką plėtoti paskatinęs ir savo mokines Filomeną Ušinskaitę, Vitaliją Blažytę bei Jūratę Ušinskaitę. 1951 - 1970 m. dailininkas itin nuosekliai kūrė stiklo dirbinius Kauno Aleksoto stiklo fabrike, kur atskirai šalia masinės gamybos įkurtoje nedidelėje dirbtuvėlėje dekoratyvinių indų formas išpūsti jam padėdavo fabriko meistrai, o dekoravimu glazūromis, emaliu, matinimu ir kitais puošybos metodais užsiėmė pats menininkas. Tiek S. Ušinsko, tiek ir jo mokinių indų (daugiausiai pamėgtų aptakių, monumentalių vazų) formos bei piešinio stilistika buvo gana panaši. Dekore vyravo modernistinis (konstruktyvus, geometriškai stilizuotas) arba realistinis piešinys, tematikoje, šalia liaudies meno, mitologinių, moters motyvų, neišvengta ir sovietmečio laikotarpiui būdingų darbo švenčių, sporto siužetų. Vis tiktai, akivaizdu, kad nesant tinkamų techninių sąlygų, dekoratyviniuose S. Ušinsko ir jo mokinių stiklo dirbiniuose daugiau dėmesio skirta tapybinei ar reljefinei indų puošybai, negu formų, o ypač stiklo medžiagiškumo paieškoms. Glotnus ir vienspalvis stiklas čia dažniausiai traktuotas kaip fonas dekorui, o jo unikalios plastinės galimybės išnaudotos nepakankamai.

ENThe article analyses the works of decorative glass of Stasys Ušinskas and his students, their evolution and the features of their art. The research reveals that the professor can be considered the first professional artist in Lithuania to be so interested in decorative glass and to encourage his closest disciples to take interest in this branch of art. During the interwar period with no proper conditions for making stained glass, Ušinskas transferred his skills of glass processing to decorative glass. In the 6 and 7 decades of the 10th century the artist and his students created a number of vessels of monumental forms such as vases, glass tanks and decorative plates. Images of- these exquisite glasses were formed according to the principles of fine arts. Glass vases were usually decorated with glaze and enamel and covered in metal skin, sometimes gold or silver plated. These works highlighted sleek silhouettes, magnificent forms, contrasts of glass material and decor and painting of different stylistics. All of that fell under the influence of art trends that affected Ušinskas' oeuvre in the pre-war period, as well as the reality of Lithuanian fine arts in the 6 and 7 decades.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14868
Updated:
2018-12-17 11:53:01
Metrics:
Views: 19    Downloads: 10
Export: